Schibsteds køb af Metro-aktier på plads

De svenske konkurrencemyndigheder, Konkurrensverket, har godkendt Schibsteds køb af 35 procent af gratisavisen Metro i Sverige.
MediaWatch

De svenske konkurrencemyndigheder, Konkurrensverket, har godkendt Schibsteds køb af 35 procent af gratisavisen Metro i Sverige.

Dermed er handlet nu afsluttet, meddeler Metro International i en pressemeddelelse.

Schibsted betaler 280 mio. kr. for aktieposten, og planen er, at de to mediekoncerner skal samarbejde om annoncesalget og på sigt skabe et fælles salgsselskab mellem Metro og Schibsteds Aftonbladet.

Derudover etableres der flere forskellige indholdssamarbejder mellem Metro, Aftonbladet og Svenska Dagbladet - blandt andet omkring underholdning.

Samtidig har norske Schibsted lukket sin konkurrerende svenske gratisavis Punkt SE.

Ud over Aftonbladet og Svenska Dagbladet i Sverige står Schibsted blandt andet bag VG og Aftenposten.

"Vi er meget glade for, at handlen nu er på plads. Vi kan nu fokusere på at skabe flere synergier i forsøget på at styrke Metro's position som Sveriges største avis," siger Martin Alsander, Executive VP i Metro International i en kommentar.

Parterne vil på et pressemøde den 6. oktober fortælle mere om det fremtidige samarbejde. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også