Lokalradioer trives trods krise

Kommercielle regionale og lokale radiostationer klarer sig bedre end de landsdækkende, kommercielle radioer.
MediaWatch

De regionale og lokale radiostationer klarer sig bedre end de landsdækkende, kommercielle radiostationer.

Mens der er massive tab hos de landsdækkende radiokanaler, så klarer de lokale radiostationer sig godt, med små, men stabile overskud. Det skriver Børsen.

Af en samlet annonceomsætning på omkring 280 mio. kr. tager de lokale radioer mellem 140- og 180 mio. kr.  Regionale radioer har nydt godt af en liberalisering af lovgivningen de seneste 6-7 år, der har givet luft til professionel drift med bedre dækning.

Den Kolding-baserede Radio Skala, der er ejet af Jydske-Vestkysten, er en af de radiovirksomheder, der kører med overskud.

Her mener direktør Peter Gram, at en af årsagerne til de lokalt funderede radioers succes er, at det lokale radiomarked er blevet mere modent, og at de små radioer er mere fleksible i driften.

Samtidig mener han, at de lokale radioer har en mere veludviklet forretningssans:

"Alle lokalradioer er startet på en sten. Der har aldrig været nogen til at betale vores underskud, så vi har altid været presset til at finde den billigste og bedste løsning," siger han til avisen. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også