Fridthjof: Smalt kan fint være kommercielt

Fridthjof Film storhitter med komedien 'Blå mænd' - og er på vej med Danmarks største dokumentar-projekt, 'Danmark i krig',
til TV 2.
Tine Br
Fridthjof Film storhitter med komedien 'Blå mænd' - og er på vej med Danmarks største dokumentar-projekt, 'Danmark i krig',
til TV 2.

Film- og tv-produktionsselskabet Fridthjof Film er ikke nemme at sætte i bås. De beviser, at det er muligt at producere biografbaskere til ti mio. kr. og få mange seere til dokumentarer med kunstneriske ambitioner såsom 'Solo', om Jon fra Popstars, og TV 2-dokumentarserien 'Politiskolen'.

Gazelle-virksomhed
Fællesnævnerne for alle projekter er, at forretningsplanen bag skal være i orden. Det har netop givet Fridthjof Film status som Gazelle-virksomhed, udnævnt af Dagbladet Børsen, for at udvise positive tegn på fremgang og godt købmandsskab gennem flere år.

"Vi vil være en af de ledende produktionsselskaber inden for spillefilm, dokumentarfilm og tv-serier. Vi vil sætte os på den seriøse del af produktionerne, men vi skal tro på, at der er et publikum til det," siger adm. dir. Ronnie Fridthjof.

Segmentering i dyrt og billigt
Han ser en farbar vej i segmentering mellem meget dyre og meget billige produktioner, når det gælder film. Ved at satse benhårdt på cost effektiv filmproduktion, der appellerer til tilstrækkelig mange publikummer, ryger der penge ind på kontoen til at producere tv-dokumentarserier og public service pulje-støttede dokumentarfilm.

Ikke desto mindre var 'Blå mænd' en kæmpe satsning for selskabet, og opnåede ikke produktionsstøtte fra Dansk Film Institut, men fik 700.000. kr. i lanceringsstøtte.

Seriøse dokumentarer runder næppe de sensationelle 320.000 solgte biografbilletter, som 'Blå mænd' er oppe på, men et fornuftigt publikumsgrundlag kan være meget mindre.

"Hvis vi udelukkende gik efter høj omsætning, skulle vi ikke gå efter dokumentarfilm," siger instruktør Kasper Torsting, der er instruktør samt redaktør på serien 'Danmark i krig', hvor otte kendte instruktører hver laver en film, der sætter et mere menneskeligt fokus på konsekvenserne af at være et krigsførende land.

Publikum vil gerne se dokumentarfilm
"Men en film kan være kommerciel uden at 100.000 ser den, hvis produktionen hænger sammen, kan det være fint at 50.000 mennesker ser den," skyder Ronnie Fridthjof ind og tilføjer:

"Ambitionen for tv er selvfølgelig altid at få flere hundrede tusinde seere, men der er også mange seere til seriøse dokumentarserier som vores 'Politiskolen' (der netop har vundet en pris ved årets Tv-festival, red.) og dokumentarer som 'Fra Thailand til Thy'."

Ronnie Fridthjofs ene forbillede er anmeldernes hadeobjekt nummer et og publikums yndling, Regnar Grasten, som han skal co-producere en film med. Den anden er kongen af smalle film og skrøbelige kunstneregoer, Peter Aalbæk Jensen fra Zentropa.

"Hvis jeg kan blive fusion mellem de to både når det gælder at skabe et filmmiljø og de projekter man satser på, er jeg tilfreds. Grastens filmsmag og min er ikke altid ens, men selvom Peter Aalbæk vælger film, der har meget på hjerte, er det ikke nok til at vække noget i den almene dansker. Det vi alle sammen gerne vil, er at kombinere kvalitetsprojekter med at ramme mange mennesker," siger Ronnie Fridthjof.

Nyt filmmiljø i Sydhavnen
En gammel skofabrik danner ramme for et nyt kreativt film- og tv-miljø i Sydhavnen, ejet af Fridthjof Film, hvis postproduction for nylig blev skilt ud i eget selskab under navnet, Postyr, som føres videre af Toke Rude Trangbæk.

"Vi var blevet 25 mennesker og skulle flytte, vi overvejede miljøerne i Nordisk Film, men det har eksisteret i 100 år og har sin egen karma, eller Zentropa, men det var lidt for utjekket," siger Ronnie Fridthjof.

I stedet opbygger Ronnie Fridthjof og hans kompagnoner nu deres eget miljø i et 1000 km2 stort hus med fibernet, biograf, filmstudie og mødelokaler med mere, hvor synergier og vennepriser blandt lejerne skal støtte op om mellemstore produktioner.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også