Avisannoncering for boliger og job falder dramatisk
Aviserne tjener færre penge på annoncering for boliger og job. Boligannonceringen faldt 17 pct i første halvår, og jobannonceringen var nede med 20 pct, ifølge tal fra Danske Dagblades forening.
Det er de svage konjonkturer, der er skyld i tilbagegangen.
"Vi så den samme udvikling i den sidste lavkonjunktur i 1999 og 2000," siger Klaus Høeg-Hagensen, direktør for Jyllands-Posten til Børsen.
Samlet set mistede branchen godt 100 millioner kroner på rubrikområdet i årets seks måneder målt i forhold til samme periode i 2007, og selvom faldet har været mest dramatisk hos de landsdækkende titler, mærker den regionale og lokale presse også tilbagegangen.
"Jobmarkedet er i frit fald. Det er der, vi taber omsætning," siger Mikael Kamber, adm. direktør for Syddanske Medier til Børsen.
Udviklingen ses også i mindre markeder som bilannoncering, forlystelser og rejser. |NP|