Radio-aktører: Ingen gevinst ved FM-omlægning

Kulturministeren fastholder sin planer om en replanlægning af FM-båndet, selv om prisen løber op i 300 mio ifølge undersøgelse.
MediaWatch

Kulturminister Brian Mikkelsen (K) vil investere 300 millioner kroner i FM-båndet, selv om konsekvenserne er enorme.

Målet er at få flere landsdækkende kommercielle radioer, og derfor skal FM-båndet udnyttes bedre. Men eksperter, lyttere og radiostationer er imod, skriver Politiken.

Brian Mikkelsen har bedt Capacent foretage en analyse af, hvordan de kommercielle kanaler kan få det til at løbe rundt.

Ifølge analysen vil en kommerciel radio i gennemsnit koste omkring 70 millioner kroner om året, og i alt vil omkostningerne ligge på mellem 500 og 750 millioner kroner, skriver Capacent.

Administrerende direktør for SBS Radio, der tegner den nye kanal Nova FM, Eric Hansen, tvivler på, at de kommercielle radioer vil stå i kø for at sende radio, når udvidelsen af FM-båndet er klar.

"Der er ikke interesse for selve replanlægningen. Jeg forventer ikke, at nogle kommercielle kanaler vil byde ind. Vi skal først have en kommerciel succes, før det bliver aktuelt, og den har vi endnu ikke set," siger Eric Hansen til Politiken.

Torsdag mødes medieordførerne, og indtil da vil Brian Mikkelsen ikke udtale sig om udvidelsen af FM-båndet. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også