TV3: Slut med "vennepris" til DR

TV3 har sat prisen på radiorettigheder til Danmarks landskampe voldsomt op - så meget, at P3 har takket nej til at transmittere.

Per Fanefjord Laursen
TV3 har sat prisen på radiorettigheder til Danmarks landskampe voldsomt op - så meget, at P3 har takket nej til at transmittere.

TV3 har rettighederne til lørdagen og onsdagens landskampe både på tv, radio og web. I flere år har man solgt radiorettighedene til P3 for et moderat beløb. Men op til de næste vigtige kvalifikationskampe har TV3 sat prisen for radiorettighederne op.

DR siger, at prisen er en mangedobling af, hvad man plejer at betale. Man har takket nej, og kampene kan udelukkende følges på TV3. P3 har dog resultatformidling.

MTG-direktør Jørgen Madsen er enig i, at prisniveauet er øget voldsomt.

"Prisen for fodboldrettigheder stiger voldsomt, også for landskampe, hvor prisen er gået op med 300 procent," siger Jørgen Madsen, der ikke vil bekræfte forlydender om, at prisen er oppe i fem millioner kr. for morgendagens kamp.

Men priserne er røget i vejret. Tiden er forbi, hvor DR kunne købe radiorettigheder for en slags "vennepris", lyder budskabet fra MTG.

"Konkurrencen på mediemarkedet er blevet for hård til "vennepriser". Derfor sætte vi nu prisen op på vore radiorettigheder, ganske betydeligt, så DR må betale mere, end de har gjort i en længere årrække. Den stiger nu af to årsager: vi har betalt dyrt for vore rettigheder, og i det aktuelle marked er vi nødt til at tage en høj pris for at give afkald på vores eksklusivitet på TV3."

Intensiv konkurrence
For Jørgen Madsen er det ikke et spørgmål at drille P3, men en simpel konstatering af, at konkurrencepresset på tv-markedet fortsat intensiveres.

"Vores opgave er at sikre de bedste produkter til vores kunder, der betaler abonnement for at kunne se TV3-kanalerne. Eksklusivitet er også blevet vigtigere i den almindelige seerkrig, hvor vi mærker, at SBS TV er blevet en farligere konkurrent," siger Jørgen Madsen, der ikke giver meget for DRs klager over priserne.

"DR har masser af penge, og har jo lige investeret i danske fodboldrettigheder. Så det er en prioritering, som DR selv foretager."

Jørgen Madsen lægger op til, at man fremover sælger sine radiorettigheder eller webrettigheder til fodbold til dem, der vil betale mest.

Med mindre man selv vil udnytte sine rettigheder til en online satsning næste gang.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også