Eksperter strides om revisorers ansvar

Kan man bebrejde Nyhedsavisens revisorer, at de for blot en måned siden skrev under på, at der var penge til avisdriften resten af året?
MediaWatch

Kan man bebrejde Nyhedsavisens revisorer, at de for blot en måned siden skrev under på, at der var penge til avisdriften resten af året? Eksperterne er dybt uenige.

Ja, mener lektor Kim Klarskov Jeppesen fra Institut for Regnskab og Revision på Copenhagen Business School.

Han mener, at revisorerne fra Info Revision stolene for meget på forudsætningerne fra Nyhedsavisens ledelse, når de skrev under på, at avisen kunne fortsætte i hvert fald året ud.

"Revisor skal vurdere realismen i det fremlagte budget, og hvis der skrives under uden forbehold, så er revisoren enig i det budget. Så har man taget fejl. Det er helt indlysende her. Det er tydeligt, at 'going koncernforudsætningen' ikke holdt. Både ledelse og revisorer har skønnet forkert, siger lektor Kim Klarskov Jeppesen ifølge business.dk.

Teddy Wivel, en af Danmarks førende bestyrelseseksperter, mener derimod ikke, man kan rette skytset mod hverken bestyrelsen eller revisionen for at sløre kapitalforholdene på avisen.

"Revisorerne kommer med en supplerende oplysning, som de skal. Specielt med den meget klare udmelding, der er skrevet under punktet 'Supplerende oplysninger', hvor man henviser til ledelsesberetningen. Jeg mener faktisk, at der er meget præcise og detaljerede oplysninger i årsregnskabet om virksomhedens situation," siger Teddy Wivel ifølge business.dk.

Han understreger endvidere, ar der ikke i regnskabet står, at de amerikanske investorer allerede har smidt millioner i projektet.

"Der er mennesker, der har lovet at komme med penge. Men det er vigtigt at bide mærke i, at der står, at der er kommet tilsagn, der står ikke, at pengene er kommet i kassen," siger Teddy Wivel. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også