Medier ved ikke nok om nye medier

Mange medievirksomheder vil gerne være med på new media - de ved bare ikke, hvordan de skal gribe det an, viser ny undersøgelse. Netværk er vejen frem.
Laura Bøge Mortensen

Mange medievirksomheder vil gerne være med på new media - de ved bare ikke, hvordan de skal gribe det an, viser ny undersøgelse. Netværk er vejen frem.

"Vi vil gerne arbejde sammen med nogen, der ved noget om nye medier, for vi ved ganske enkelt ikke nok".

Sådan lyder det fra TV 2 Østjyllands direktør, Peter Kramer, i en ny undersøgelse som innovation, som udviklingshuset Seismonaut har foretaget for region Midtjylland og Århus Kommune. Citatet lægger ganske godt op til undersøgelsen konklusion: De adspurgte medievirksomheder ved for lidt om nye medier.

I undersøgelsen deltager 25 virksomheder og forskere, deriblandt medievirksomehderne DR B&U, TV 2 Østjylland, TV 2 Midtvest, Århus Stifttidende og JP/Politiken. Blandt de medvirkende er der enighed om, at nye medier som for eksempel web-tv og mobiltjenester er vejen frem, men rapporten viser også, at størstedelen af virksomhederne ikke ved, hvordan de skal integrere de nye medier i deres virksomhed.

Helt konkret ved virksomhederne ikke hvem, de skal have fat I, når de ansætter folk, som skal levere de nye tjenester.

Vær med de nye medier, inden det er for sent

Partner i Seismonaut og projektleder for undersøgelsen Christian Schwarz Lausten fortæller, at undersøgelsen er blevet sat i gang for at sikre udvikling inden for mediebranchen og de nye medier.

"Mediehusene er enormt dygtige til at lave de gode historier, men det kræver nye kompetencer og nye netværk at skabe indhold med de nye medier", siger han.

Som eksempel på succes med nye medier, nævner han DR's B&U afdeling, som tidligt har været gode til at bruge nye medier med indhold. For eksempel lavede de online communities, inden man begydnte at tale om det, fortæller Christian Schwarz Lausten.

Selvom det kan være lettere for B&U at anvende nye medier, fordi målgruppen er en mere fleksibel modtager, understreger Christian Schwarz Lausten, at det er vigtigt, at alle virksomhederne kommer med på de nye medier.

"Dem, der venter med at i gangsætte initiativer og eksperimentere, fordi alle i målgruppen ikke helt er parate til nye medier, vil senere hen opleve, at de bliver overhalet af virkeligheden", siger han.

Medierne skal bruge forskerne

Undersøgelsen er første led i et større udviklingsprojekt, som Region Midtjylland har sat i gang. Den lægger op til, at virksomheder opretter et netværk med hinanden og kompetente forskere, hvor de kan diskutere de nye medier og dele erfaringer. Særlig vigtigt er det, at medierne i højere grad bruger forskernes kompetencer, siger Christian Schwarz Lausten.

"Mediebranchen har næsten ingen tradition for at arbejde med forskning, og det er problematisk. Der sidder nogle skarpe hoveder, som ved en masse ,og som sukker efter ægte data. Samtidig sidder medierne og tænker "de der forskere er lidt kedelige". De ved ikke, hvem de skal kontakte og lader det være," siger Christian Schwarz Lausten og understreger, at det derfor er så vigtigt for branchen at skabe et solidt vidensbaseret netværk.

Resten af Danmark skal med på bølgen
Regionen arbejder i øjeblikket på, at erfaringerne for den indledende undersøgelse skal blive begyndelsen på netværket mellem virksomheder og forskere, og i efteråret begynder de første initiativer. Selvom undersøgelsen ikke er videnskabeligt repræsentativ, mener Christian Schwartz Lausten, at tendensen formentlig er den samme i resten af branchen over hele landet.

"Vores vurdering er, at der ikke findes et netværk som det her i resten af landet, og det er bekymrende. Mediebranchen går igennem en kraftig udvikling, så man kunne håbe på, at det her initiativ kunne få landsdækkende status."

Flere internationale succeser
Målet på længere sigt med Regions Midtjylland projekt er at skabe store succeser, som kan markedsføres internationalt, fortæller Christian Schwarz Lausten.

"Der bliver investeret mange ting i nanoteknologi og bioteknologi, men det koster langt meget mere end spidsen af jetjager, fordi det er omkostningsfuldt at komme ind på det marked. Derimod kræver det en computer og netforbindelse af skabe succeser som for eksempel Youtube. De succeser skal vi blive bedre til at skabe."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også