Paris er web-perfekt

Flere online-medier gearede kraftigt op til et CNN-lignende flow i deres dækning af Paris Hiltons visit, og hentede erfaringer om stofområdet og mediet.
Laura Bøge Mortensen,Tine Brødegaard Hansen,Per Fanefjord Laursen
Flere online-medier gearede kraftigt op til et CNN-lignende flow i deres dækning af Paris Hiltons visit, og hentede erfaringer om stofområdet og mediet.

Det kan ikke overraske mediebranchen, at et højprofileret, internationalt medie-ikon som Paris Hilton kaster meget omtale af sig, når hun besøger Danmarks hovedstad, og at selv de meget seriøse medier lod sig rive med. Det er efter bogen.

Det nye under Paris Hilton-besøget var derimod en massiv dækning online, hvor blandt andet Bt.dk, Eb.dk, Msn.dk og SeogHør.dk kastede alt ind for at dække hendes færden, næsten time for time - krydret med masser af videoklip.

Paris Hilton-besøget rummede meget lidt nyt eller væsentligt for det daglige nyhedsflow. Men for mediebranchen var hendes visit en effektiv test af, hvorledes underholdningsstof skal paketters og formidles online i fremtiden.

Se og Hør valgte for første gang at træde op i ringen og tage kampen online, frem for at holde sig til blankt papir hver torsdag.

"Det giver ikke mening at lege julelege og lade som om, at Se & Hør er de eneste, der har opdaget Paris. I den bedste af alle verdener, kunne vi i torsdagsbladet fortælle om Paris Hiltons besøg, men sådan er virkeligheden ikke. Derfor var vi nødt til at bringe besøget minut for minut, time for time," siger chefredaktør Henrik Qvortrup.

Men det er en balancegang for et ugeblad, erkender han. Det, Se og Hør havde alene, kan man først læse i det trykte blad. Men Paris' gøren og laden i byen, kunne kan man se på seoghør.dk.

Henrik Qvortrup oplyser, at man satte folk af til at dække besøget, men det ville man også have gjort for fem år siden. Det nye var, at journalisterne skulle levere stoffet hurtigere og på en anden måde. Arbejdsbetingelserne er blevet anderledes.

Henrik Qvortrup har ikke på stående fod en vurdering af, om han har vundet mere trafik. Han erkender, at bladet ikke er på forkant, når det gælder videoklip online.

"Ja, vi har også videoklip, men det kan vi blive bedre til."

Han forventer stigende indtægter fra nettet, men understreger igen, at langt den væsentligste indtjening fortsat vil ligge i bladet.

Paris er prototypen på en online medieevent

På Eb.dk og Ekstra TV gjorde man sig adskillige brugbare erfaringer.

"Vi tog straks en beslutning om at sætte intensivt ind på alle medieplatforme, hvor alle journalisterne skulle levere til alle medier," siger chefredaktør Poul Madsen.

Der blev indført en CNN-agtig dækning af hendes rundtur i København, både med tekst og video.

"Under de fire dage, hun var her, har Eb.dk lagt 35 videoklip ud på mellem 30 sec og 2 min. Og vi fik 400 klik i minuttet."

Nok er online-dækningen hurtig og fragmenteret, men eb.dk vil ikke benytte lange, uproducerede klip, som det skete andre steder.

"Nej, hos os skal indslagene være rimelig skarpe og redigerede, ofte med speak eller med en vært."

Alene Ekstra Bladet TV har været oppe på 250.000 unikke brugere i Paris-dagene. Samme niveau, som da avisen med video afslørede mænd, der ville sexchatte med en ung fiktiv pige.

"Vi har næppe vundet mange flere brugere, end de ca. 1,2 mio. vi har, men erfaringen er, at videoindhold skaber langt flere sidevisninger og forlænger den tid, folk bruger på sitet betydeligt."

Eb.dk gjorde også en anden værdifuld erfaring.

"Det står efterfølgende klart for os, at en begivenhed som Paris Hilton besøget var en ren web-event; et fænomen, der kun skulle leve på nettet. Der skete jo ikke noget, som kunne sælge aviser på papir. Så det var rigtigt at satse massivt på en flydende online dækning," siger Poul Madsen.


BT: gode resultater og erfaringer

Bo Christensen, onlinechef, BT, siger til Mediawatch, at det fra starten blev bestemt, at den skulle have fuld gas online, når Paris Hilton kom til byen.

Han er godt tilfreds med resultaterne:

"En af de dage, hun var her, havde vi den tredjestørste dag på bt.dk nogensinde, og det er jeg helt sikker på havde noget at gøre med hende. Vi satsede på video, og det har vist sig at være godt. Paris har ligget i toppen på sitet og som den mest læste."

BT opererede med længere, uredigerede videoklip, hvilket ligger helt i tråd med hele online video genren, som den ses på f.eks. YouTube.

"Jeg synes, der er noget i dette Paris Hilton-besøg, der var lidt kaotisk., hvor det kan være ok med uredigerede klip, men vi kommer til at gøre det bedre. Det vil blive og mere professionelt lavet i fremtiden. Det er en af ting vi får fokus på, men i første omgang er det bare med at komme med," siger Bo Christensen, der, modsat sin kollega på Eb.dk, vurderer, at online klip maksimum bør løbe syv minutter.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også