MediaWatch

Familieblad med nyhedsfokus

Søndagsavisens nye chefredaktør, Søren Krogsgaard, tiltræder 1. august. Han lover en avis fuld af ægte journalistik.

Søndagsavisens nye chefredaktør, Søren Krogsgaard, tiltræder 1. august. Han lover en avis fuld af ægte journalistik.

Søndagsavisen vil i fremtiden være stærk på nyheder og selvstændig journalistik.
En række indsatsområder skal opdyrkes og ud til højre ryger en del stof, som har været fast inventar, men som måske ikke havde den helt store appeal til læserne.
Journalist Søren Krogsgaard, 30 år, tiltræder fredag som ny chefredaktør for Søndagsavisen.

Planerne for, hvad der skal ske med den gamle gratisavis med det misundelsesværdige oplagt på 2,1 mio. eksemplarer, har været i støbeskeen, siden Arne Ullum tiltrådte som direktør og ansvarshavende chefredaktør 1. maj, og Søren Krogsgaard har da også været med på sidelinjen i sin sommerferie.

"Vi skal forkæle vores læsere med mere relevant og underholdende stof. Søndagsavisen skal være en mere lækker avis," siger Søren Krogsgaard, som også har en fortid på B.T.

Der vil ifølge den nye chefredaktør blive skrevet mere om både arbejdsmarked, boligmarked, sundhed og en lang række andre journalistiske emner i den relancerede Søndagsavis.
Avisen skal have en make-over både åndeligt og visuelt, og de første ændringer vil allerede kunne ses i det eksemplar af Søndagsavisen, der udkommer denne weekend.

"Mixet af stoffet bliver helt sikkert sjovere i fremtiden," lover den nye chefredaktør, der bl.a. vil opgradere underholdningen.

"Men det bliver ikke som Se & Hør," skynder Søren Krogsgaard sig at tilføje.


Derimod vil man satse på gode interviews og portrætter.

Søndagsavisen har været gratisavis i mange år, men skal nu om stunder orientere sig i et univers med konkurrence fra andre gratisaviser. Det bekymrer dog ikke Søren Krogsgaard synderligt.

"Vi har den fordel, at vi udkommer den dag de andre gratisaviser ikke udkommer, og det skal vi udnytte til at lave en bedre og mere selvstændig journalistik," siger den unge chefredaktør, der også ser Søndagsavisen som et familieblad, men et familieblad der skriver for familiens forskellige medlemmer. Det der interesserer far, og det der interesserer mor, behøver ikke nødvendigvis at stå på de samme sider.

Forespurgt hvor Søndagsavisen befinder sig om tre år, svarer Søren Krogsgaard.

"Vi skal gerne have en større læserskare og læserne skal bruge mere tid på os. Når man bladrer avisen igennem, skal der være noget, der fanger. Der skal være mere pang på Søndagsavisen. Og forhåbentlig er vi også dødirriterende for de andre, der producerer søndagsaviser."

Søndagsavisen har 15 redaktionelle medarbejdere og har deadline om torsdagen. En håndfuld medarbejdere arbejder med Søndagsavisen på nettet.

 

Mere fra MediaWatch

Filmskolens nye rektor: Meget af konflikten er løst

Meget af den konflikt, der var årsag til problemerne på Den Danske Filmskole er allerede løst, lyder det fra skolens kommende rektor, Tine Fischer, der samtidig ser det som afgørende at skolen åbner sig mere for omverden.

Briefing: Ugen i mediebranchen

Jysk Fynske Medier investerer i lokaljournalistiske satsninger, kulturminister opfordrer til at slå koldt vand i blodet, når det gælder udsigten til forhandlinger om et nyt medieforlig, og regnskabstal var der fra bl.a. JP/Politikens Hus, Zetland og A4 Medier. Kom med på rundtur i ugen i mediebranchen.

Seneste nyt

Se flere jobs