Nyhedsavisens overlevelse problematisk for 24timer

Nyhedsavisen er reddet, men den fortsatte aviskrig kan skabe problemer for 24timer og BT, spår annoncørerne.
MediaWatch

Nyhedsavisen er reddet, men den fortsatte aviskrig kan skabe problemer for 24timer og BT, spår annonceekspert.

Ifølge Otto B. Christiansen, direktør hos Dansk Annonceforening, betyder Nyhedsavisens overlevelse, at både B.T. og gratisavisen 24timer kan få problemer det kommende år.

Han spår, at annoncepriserne enten vil stabilisere sig eller falde under det stadige pres i den hårde aviskrig. Det kan skabe problemer for særligt én avis.

"24timer vil kunne få problemer, fordi de andre gratisaviser er mere etablerede og rammer et andet publikum," siger Otto B. Christiansen til MediaWatch.

De andre gratisaviser har hele tiden kunne gå tilbage til deres hovedavis, og det har været en fordel for Nyhedsavisen.

"Jeg har hele tiden spået, at Nyhedsavisen ville overleve. De andre gratisaviser har hele tiden kunne gå tilbage til deres hovedavis, og de har derfor ikke samme incitament til at overleve," forklarer Otte B. Christiansen.

Men Nyhedsavisens overlevelse kommer til at betyde en intensivering af aviskrigen. De øvrige aviser bliver nødt til at ændre på nogle strategier for at spare penge. Man skal dog ikke fokusere på krisen som udelukkende en aviskrig, pointerer Otto B. Christiansen.

"Man skal ikke se på det så firkantet. Flere medier er i kriser, eksempelvis også TV 2, fordi internettet spiser af annoncekagen," siger han. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også