Nyt hårdt halvår i vente for dagbladene

De store dagblade klamrer sig til nye indtægtskilder og sætter deres lid til vækst på nettet, som de er på vej ind i endnu et hårdt halvår.
MediaWatch

De store dagblade klamrer sig til nye indtægtskilder og sætter deres lid til vækst på nettet, som de er på vej ind i endnu et hårdt halvår.

Oplagstallene hos Berlingske Tidende og Jyllands-Posten er begge blevet beskåret med otte pct. i løbet af første halvår af 2008, og indtægterne i annonceafdelingerne gav heller ikke grund til jubel på dagbladene. Og der er ikke udsigt til forbedring.

"Vi har endnu ikke fundet medicinen til at stoppe oplagsfaldet. Jeg tror ikke, vi får ekstraordinært store fald i efteråret, men trods alt en fortsat sivning," siger Lars Munch, der er adm. direktør i JP/Politikens Hus, til Børsen.

Han er godt træt af, at høre om krisen på dagbladene og leder opmærksomheden hen på nettet.

"I de seneste tre år er annonceindtægterne på nettet begyndt at ligne noget. Vi nærmer os, at otte pct. af omsætningen nu kommer fra digitale medier og internettet. Problemstillingen er så bare, at den indtjening, vi taber på tryk, ikke helt bliver kompenseret på det digitale," siger Lars Munch. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også