DRRB: Gamle medier lider

Dagblade, tv, radio, bio, magasiner/ugeblade taber alle omsætning i 2008, og hver kroner af den beskedne markedsvækst suges op af internettet.
MediaWatch
Dagblade, tv, radio, bio, magasiner/ugeblade taber alle omsætning i 2008, og hver kroner af den beskedne markedsvækst suges op af internettet.

Mediemarkedet har genvundet lidt kampgejst i maj med en 13 procent total vækst, viser DRRBs nyeste index. Det er et klart comeback efter april, hvor markedet lå nede ind 90.

Udviklingen set på årsbasis viser dog, at det er et mediemarked, der slæber sig igennem med et index 102.

Som forventet var tvs store tilbagegang i april et spørgsmål om bureauernes faktureringshastighed. Tv ligger i index 115 i maj. Den vækst redder ikke års trenden, der lyder på et index 95.

Samme medvind i maj nydes ike af de københavnske dagblade, der med et index 104 trods alt vokser lidt i maj. På årsbasis er billedet imidlertid trist med et index 97.

Magasiner/ugeblade er fortsat pressede med negativ vækst og index 98 i maj. I samme båd sidder radio, der med usikre signaler stadig ikke kan vinde nyt fodfæste. Radios index er 97 i år til dato.

Bio var spået stor vækst i år som følge af introduktion af ny digital teknologi, men ligger kun i index 97. Den gode nyhed er, at annoncørerne er ved at få øje på mulighederne, for bio er rykket fornemt med en vækst på hele 43 procent i maj

Internettet er vokser nærmest rutinemæssigt med hele 40 procent i 2008 til dato.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også