EPN.dk og Computerworld i alliance

Morgenavisen Jyllands-Posten og IDG Danmark har indgået et tæt strategisk samarbejde mellem EPN og Computerworld, som fremover leverer IT-nyheder til EPN.dk.
Ole Nørskov

Morgenavisen Jyllands-Posten og IDG Danmark har indgået et tæt strategisk samarbejde mellem EPN og Computerworld, som fremover leverer IT-nyheder til EPN.dk.

Umiddelbart lyder det måske som endnu en aftale om indholdslevering, men denne gang er de to selskaber gået længere, end man har set tidligere. Nyhederne præsenteres nemlig på et "cobrandet" site under EPN, som ikke betaler for indholdet. Til gengæld deler IDG og JP de penge, der kommer ind via bannerannonceringen på sitet.

"Vi gør det her, fordi de IT-relaterede nyheder genererer meget trafik på EPN, og nu kan vi styrke vores dækning på en måde, som vi ikke ville have mulighed for at gøre alene," siger Jens Nicolaisen, direktør for digitale medier på Jyllands-Posten.

Samtidig udfylder den fælles IT-sektion et hul for begge parter, forklarer Søren Queitsch, adm. direktør i IDG.
"Vi har nået toppen af den trafik, vi selv er i stand til at generere, men nu får vi en ny kanal, hvor vi når en bredere målgruppe end på Computerworld.dk. Det betyder så også, at vi får et billigere produkt at tilbyde annoncørerne. For JP er det omvendt, de får mulighed for at få en højere annoncepris på IT-stoffet," siger han.

Begge huses salgsafdelinger skal sælge annoncer til sitet - og det medfører en vis risiko. For vil sælgerne ikke helst sælge annoncer til 'egne' sites frem for det fælles?

"Det er klart at vi skal finde en form, så sælgerne ikke får nogle præferencer, men sælger ind, hvor det passer kunden bedst," siger Søren Queitsch, som ikke lægger skjul på motivationen bag aftalen.

"Vi gør det her for pengenes skyld, og forretningsmodellen er i virkeligheden ekstrem enkel. Vi deler bare indtægterne" siger han uden dog at ville afsløre fordelingsnøglen.

Søren Queitsch mener i det hele taget, at samarbejder er en naturlig måde at udvide forretningen på.

"Så folk skal bare ringe. Det er en klar mulighed, at vi i fremtiden kommer til at levere indhold på andre kanaler. For eksempel giver digitaliseringen på tv-området muligheder for sådan nogle som os - det samme gælder udviklingen på det mobile område," siger han.

Også hos EPN er fremtiden samarbejde, siger Jens Nicolaisen.

"Vi har haft positive erfaringer med samarbejdet med MediaWatch på mediesiden, så det er naturligt for os at gå den vej," siger han.

Den nye fælles EPN/Computerworld-portal går i luften inden for to uger, lover parterne.

IDG havde i april 129.000 brugere på Computerworld.dk, men sammenlagt 387.400 på tværs af selskabets websteder. EPN.dk trak med sin bredere erhvervsdækning 444.000 brugere til i april. (Kilde: FDIM)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også