TV 2 målretter mobilfilm til unge superbrugere

Til efteråret er TV 2 klar med en serie gratis mobiltelefon-film til børn i alderen 10 til 13.
MediaWatch

Til efteråret er TV 2 klar med en serie gratis mobiltelefon-film til børn i alderen 10 til 13.

TV 2 har i samarbejde med Det Danske Filminstitut (DFI) udviklet fire korte mobil-film, der varer fra et til tre minutter, og er instrueret af forskellige danske filminstruktører.

Filmene er målrettet til unge mellem 10 og 13 år, fordi de i forvejen er superbrugere, skriver Nyhedsavisen.

"Formålet er at møde ungerne, hvor de er. I dag vælger unge selv, hvor og hvornår de vil se indhold, og de er ofte alt for utålmodige til at se det på tv. Og filminstituttets opgave er også at være åben over for nye medier," siger børne- og ungekonsulent i DFI, Miriam Nørgaard.

Filmen indbyder til interaktivitet med brugeren. For eksempel kan de sendes videre til en ven, eller man kan skrive modtagerens navn, så det indgår i filmen.

TV 2 har siden 1999 arbejdet med indhold til mobiltelefoner og udbyder allerede nu live-tv og programmer on-demand til mobiltelefonen.

"Det næste naturlige skridt er at fremstille indhold særligt til internet og mobil. Motorløbet Le Mans, der begynder på lørdag, transmitterer vi f.eks. live på nettet og på mobilen," siger TV 2's mobil-manager Jan Hoffmann.

Hver fjerde dansker bruger ifølge Danmarks Statistik mobilen til avancerede tjenester som at surfe på nettet.

Men ifølge mobilforsker Jan Damsgaard fra Copenhagen Business School kommer vi i løbet af de næste par år til at bruge mobiltelefonen på samme måde som vi bruger internettet.

"I løbet af meget kort tid vil internettet og mobiltelefonen flyde sammen. Mange medier fremstiller allerede nyhedsindhold til mobiler. Så det er bare et spørgsmål om tid, før vi vænner os til at bruge mobilen i nye sammenhænge," siger han. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også