JP: Tabloid skal skaffe yngre kvinder

Jyllands-Postens omlægning til tabloidformat er først og fremmest et forsøg på at få tag i en yngre læserskare.
MediaWatch

Jyllands-Postens omlægning til tabloidformat er først og fremmest et forsøg på at få tag i en yngre læserskare.

Gennem de seneste år har de fleste betalingsaviser oplevet, at den gennemsnitlige læser er blevet - om ikke gammel så i hvert fald midaldrende.
For Jyllands-Postens vedkommende ligger gennemsnitsalderen nu på 51 år, og selvom mange af de ældre læsere er købestærke med høje indtægter, så efterspørger annoncører og mediebureauer stadig først og fremmest øjenpar i alderen 15-50.

Desuden har JP det problem, at avisen er den mest maskuline af de tre store morgenaviser. Mens Politiken næsten har en fifty-fifty fordeling, og Berlingske ligger omkring 45 pct. kvindelige læsere, er JP nede omkring 43 pct. I en familie spiller det naturligvis en stor rolle for beslutningen om at abonnere, at kvinden også får noget for pengene.

Banen er med andre ord kridtet op forud for JPs omlægning, og det vil være forholdsvis let at måle, om den bliver en succes: Andelen af kvindelige læsere skal op, og gennemsnitsalderen skal ned.

"Det er den store udfordring for os alle i branchen," medgiver JP-direktør Klaus Høeg-Hagensen.
"Vi skal presse avisen ind i en helt anden hverdag, end den læserne havde for bare 15-20 år siden. Vi skal finde vores placering i det nye nyhedshjul. Vores daglige magasiner var det første skridt, hvor vi fandt noget, der var mere afslappende, noget der mere var til sidst på dagen. Og vi kan se, at det har en effekt. Især sektioner som Living og Tour trækker flere kvindelige læsere, end den type sektioner gjorde, før de blev omlagt til avismagasiner," siger han.

Spørgsmålet er så, om den ydre form alene kan flytte en avis i læsernes bevidsthed. Jørn Mikkelsen, nyadnævnt chefredaktør, tror, at formen har stor betydning.

"Jeg tror, de fleste i dag vil være enige i, at tabloid sender et moderne signal foruden, at det er handy. Samtidig tvinger omlægningen os til at gøre mere ud af designet, og det er også derfor, vi for første gang nogensinde i denne virksomhed har ansat layoutere, hvor andre har fravalgt dem," siger han.

Inspirationen til omlægningen kommer først og fremmest fra JP's egen Erhver & Økonomi-sektion, som er blevet godt modtaget hos de unge og hos kvinderne.

"Vi har formået at lægge sektionen om uden at give køb på seriøsiteten. Vi vil lave tabloidformat uden at lave tabloidjournalistik. Alle synes, E&Ø er blevet mere tilgængelig og handy, og det er meget det, vi tager afsæt i, når vi nu skal omlægge den resterende del af avisen," siger Jørn Mikkelsen, som i øvrigt endnu ikke vil afsløre detaljer om relanceringen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også