Nordjyskes habilitet drages igen i tvivl

Nordjyske Medier sætter sit rygte på spil ved at have chefredaktør Per Lyngby i bestyrelsen for fodboldklubben AaB.
MediaWatch

Nordjyske Medier sætter sit rygte på spil ved at have chefredaktør Per Lyngby i bestyrelsen for fodboldklubben AaB.

"Det gør en forskel at Nordjyske nu ikke blot ejer en del af AaB, men også har en chefredaktør i bestyrelsen. For ud over en økonomisk interesse på Nordjyskes vegne, så har han nu en reel indflydelse på driften af selve fodboldvirksomheden, mens han samtidig skal sikre sit medies uafhængighed," siger medieforsker Kirsten Frandsen fra Aarhus Universitet til Børsen.

Hun mener, at der er usynlige grænser for, hvor kritiske historier Nordjyske vil lave om den store lokale klub.

"Jeg tror ikke, at den kritiske tilgang til holdopstillingen på nogen måde er i fare. Men hvis man får nys om alvorlige sager - eksempelvis økonomiske transaktioner eller andet, der decideret kan true AaB, hvis det kommer i offentlighedens søgelys - så vil Nordjyske stå i en alvorlig konflikt med sig selv," siger hun.

Nordjyske Holding har siden 2003 ejet 20 procent af aktierne i AaB.

Og her er administrerende direktør Per Lyngby da heller ikke helt afvisende over for problematikken.

"Jo jo, der er masser af ting, man skal have tungen lige i munden med. Man kan jo med rette spørge, om jeg bruger min position i AaB til at give klubben mere omtale eller ingen omtale, hvis det er en dårlig sag," siger han.

"Man er jo selv den dårligste til at sige, at man sagtens kan håndtere det. Men jeg mener ikke, forholdet smitter af på vores medier. Jeg drøfter aldrig AaB's forhold med sportsredaktionen," siger han. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også