Traditionelle medier taber andele

De traditionelle medier må endnu en gang se realiteterne i øjnene - de skal aflevere markedsandele, viser DRRBs Medieindeks fra januar til april.
MediaWatch
De traditionelle medier må endnu en gang se realiteterne i øjnene - de skal aflevere markedsandele, viser DRRBs Medieindeks fra januar til april.

"Markedets samlede omsætning er nærmest status quo, og internettet vokser hastigt - med 41,1 procent - så der er ingen vej uden om. Dagblade, tv, magasiner, radio, mfl. må aflevere andele. Sådan tror jeg, vi skal vende os til, at udviklingen vil være i overskuelig fremtid," siger Director Group Procurement Mikael Ostenfeld, Carat.

Hele markedet vokser ikke, og trækker man den nye kategori i DRRB ud, 'div medier', så har mediemarkedet reelt tabt 3,3 procent, vurderer han.

Kategorien 'div medier', der nu er med hos DRRB, dækker over reklameomdelinger, Direct Marketing og nye områder.

Dagblade går ned med 4,8, TV har tabt 9,5 procent, Bio er nede med hele 11, mens radio bremser op med minus 1,5.

Internettet vokser med 42 procent, hvoraf den største vækst sker hos search.

Dagbladenes tab er efter bogen, men tabet for tv tror Carat ikke på.

"Vores indtryk er at tv reelt har tabt 5-6 procent, hvilket er slemt nok. DRRB når til et større tab på grund af mediabureauernes fakturering," siger  han. Bureauer fakturerer ofte kampagner noget senere end afvikling.

Carat undrer sig over, at Bio taber så meget terræn, når man har introduceret ny teknik. Men annoncører er sandsynligvis afventende.

"Radio var godt i gang i 1 kvartal, men det undrer ikke, at mediet taber, når der er negativ presse om TV 2 Radios fremtid"

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også