Ekspert: Journalister narres af retoriske kneb

Professor i Retorik fra KU, Christian Kock mener, at journalister er dårlige til at forsvare sig over for politikere og andre beslutningstageres retoriske kneb.
Eva Lykke Jørgensen

Professor i Retorik fra KU, Christian Kock mener, at journalister er dårlige til at forsvare sig over for politikere og andre beslutningstageres retoriske kneb.


"Ofte er de ikke godt nok forberedt og kender ikke tilstrækkeligt til emnet, eller deres forberedelse består i, at de har nogle bestemte spørgsmål som de skal have kørt af," siger Christian Kock til MediaWatch.


Han mener ikke, at journalister er dygtige nok til at afkode, hvad der egentlig bliver sagt og til at finde essensen i det.


"De burde koncentrere sig mere om at lytte efter om der faktisk bliver svaret på det de spørger om, og så slå ned på det, når det ikke sker. Det er ikke et spørgsmål om at afbryde, men at høre ordentligt efter. Politikerne har oprustet, når det handler om at undgå at svare på kritik og modargumenter, men journalisterne har ikke oprustet tilsvarende," siger Christian Kock til MediaWatch.


En manglende insisteren fra intervieweren kalder Christian Kock det, og fremviser bunkevis af eksempler, hvor han mener dette er tilfældet.


Et af trickene interviewpersoner bruger er ganske simpelthen at svare på noget andet end det, der spørges om. Christian Kock fremfører her et eksempel fra Politiken den 22.12. 2004 om 'Søstrene Grenes' varebeskrivelser.
En varebeskrivelse hos 'Søstrene Grene' lød således - "Anna og Clara har investeret i en lille glasfabrik i det nordlige Tyrkiet, hvor disse glas er fremstillet."
Sagen var blot, at glassene var fra Kina, og dette fremførte journalisterne over for firmaets marketingschef, Mikkel Vaupel Grene,


Journalisterne sagde: "Vi stod altså med et tyrkisk glas i hånden, der var lavet i Kina?"
Mikkel Vaupel Grene svarede: "Lige nøjagtigt et tyrkisk glas kaldes jo et tyrkisk glas, fordi der er mønstre på. Så hvis der står, det er et tyrkisk glas, er det fordi det er den slags glas de bruger dernede."


"Her slipper Hr. Grene slipper for billigt. Han lader som om han ikke forstår hvad spørgsmålet sigter til, nemlig produktionslandet det, at glassene faktisk påstås at være lavet på "en lille glasfabrik i det nordlige Tyrkiet," siger Christian Kock til MediaWatch.
 
Denne og mange andre typer af debatfusk, forekommer hver eneste dag, når politikere og andre beslutningstagere i medierne stilles over for modargumenter. Og ofte lader journalister det bare ske, mener Christian Kock.
 
Journalister skal blive bedre til at gribe ind over for den slags.
"På den måde kan medierne hjælpe de borgere der ønsker at tage stilling til samfundsspørgsmål på det bedst mulige grundlag," siger han.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også