Blandet modtagelse af dogme tv-drama

Tv-branchen er tøvende over for muligheden for at initiere ultra lowbudget tv-dramaer, men Nordisk Film er klar.
MediaWatch
Tv-branchen er tøvende over for muligheden for at initiere ultra lowbudget tv-dramaer, men Nordisk Film er klar.

I en klumme på MediaWatch foreslås det, at der er potentiale i en parallel lowbudget tv-dramagenre, hvor man tager afsæt det billige optageudstyr, hurtig redigering og i flere af de dogmeregler, som blev anvendt på film for godt 10 år siden.

Udgangspunktet er, at der findes manuskripter - nutidsdramaer - der kan realiseres meget billigt; i relativt få locations, uden særlig lyssætning, makeup, uden effekter, optaget hurtigt med to-tre kameraer i hvert take. Uden stjerner. Og med et hold på fem-seks personer.

"Der er ingen tvivl om, at de høje produktionspriser begrænser omfanget af drama på danske kanaler, hvor indtægterne på reklame m.m. stort set aldrig matcher programudgifterne til drama," siger Lars Feilberg, der dramachef på TV3.

Han er dog alligevel ikke særlig begejstret for en slags "dogmebølge" overført til tv-dramatik.

"Der er selvfølgelig historier, der egner sig til dogmeregler, men jeg vil hellere se bud på et nyt dramatisk paradigmeskift," siger han og uddyber:

"Jeg vil ikke afvise, at gode historier kan fortælles billigt. En rigtig god historie kan fortælles i én scene. Men de gamle dogmeregler tilførte også mange begrænsninger, der gør visse historier næste umulige. Jeg ser snarere et potentiale i, at vi finder nye produktionsmetoder eller teknikker, der kunne gøre det muligt at lave eksempelvis low budget sci-fi, kriminalserier, m.m."
Netop TV3 og Nordisk Film har med dramaserien '2900 Happiness' tænkt anderledes og opdyrket nyt land, når det gælder en optimering af produktionsomkostninger.

Producer Thomas Lydholm fra Nordisk Film:

"Der er ingen tvivl om en lowbudget tv-drama produktion står lige for døren. Teknologien (Final cut og RED kameraer) bidrager stærkt til opfyldelsen af den profeti, ligesom den menneskelige kreative software, der skal bruges, også er i rivende udvikling. Og jeg vil i øvrigt også påstå, at efterspørgslen fra tv-stationerne er der. Det mærker vi i hvert fald her på Happywood*)," siger han.

Klaus Hansen, sekretariatschef i Producentforeningen, indtager anden vinkel:

"Her gælder også reglerne om udbud og efterspørgsel. Hvis tv-stationerne vil efterspørge billigere dramatik - så skal det nok komme. Produktionsselskaberne vil gerne levere, hvis tv-stationerne vil betale for udviklingen, eller de vil give kontraktforhold med en rettighedsfordeling, der gør det interessant at investere i en udvikling."

DR2 producerer en del fiktion i humorgenren, men er ikke på markedet for lowbudget dramaprodukter.

"Produktion af dansk fiktion i form af tv-drama ligger uden for DR2's kerneområder og økonomiske formåen. Vi er med i produktionen af danske film, vi køber nogle få danske film og mange udenlandske film og serier. Vi satser i stedet på nyproduktion af humor, satire, comedy på budgetter, der ligger i den lave ende," siger Arne Notkin, Chefredaktør, DR2.

*) Happywood er et studie på 2.300 kvadratmeter i en nedlagt fabrik i Vangede, hvor alle '2900 Happiness' interiører er bygget.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også