Mediebureau: Ingen europæisk aviskrise

På trods af gentagende kriseprofetier klarer det europæiske avismarked sig ganske udmærket.
MediaWatch
På trods af gentagende kriseprofetier klarer det europæiske avismarked sig ganske udmærket. Det mener Johan Boserup, der er global director of trading and accountability for mediebureauet OMD's internationale afdeling og står for medieindkøb på markeder over hele verden. "Den overordnede tendens på det europæiske avismarked er forbløffende nok, at avismarkedet generelt set har det ganske udmærket. Vi ser flere markeder, der forventer vækst på print- og avismarkedet, så det er svært at få øje på den her store annoncekrise," siger Johan Boserup til Berlingske Business. Den primære parallel mellem det danske marked og den generelle europæiske udvikling er ifølge Johan Boserup, at markederne har fået et løft på grund af gratisaviserne. Det har holdt dem nogenlunde stabile. Især de store spillere, der kom tidligt ind på markedet for gratisaviser, har klaret sig godt, mens mange af de investorer der er kommet senere ind, ofte ikke har forstået markedets mekanismer og derfor har opført sig noget irrationelt. Johan Boserup udelukker dog ikke, at den annoncekrise, der har ramt USA, vil begynde at trække ind over Europa og føre til bladdød. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også