Mændene sidder på nyhedsmedierne

Der er stadig en markant skævvridning i kønssammensætningen på chefgangene på de danske nyhedsmedier.
MediaWatch
Der er stadig en markant skævvridning i kønssammensætningen på chefgangene på de danske nyhedsmedier. Det viser en ny undersøgelse fra Dansk Journalistforbund og netværket K2, der blandt andet kæmper for at få flere kvinder i ledende stillinger på de danske medier. I undersøgelsen, der ser på kønsfordelingen i tre forskellige ledelseslag, deltager 42 nyhedsmedier med tilsammen 4315 redaktionelt ansatte. Resultatet er, at blot 14 procent af de administrerende direktører er kvinder. På chefredaktionsniveau er 20 procent kvinder, mens 24 procent af redaktionscheferne er kvinder. På en række medier – fortrinsvis dagblade i provinsen – er der slet ingen kvinder i ledelsen, mens det ser bedst ud hos DR. Fred Jacobsen. næstformand i DJ, er bekymret over tallene. "At det i så udpræget grad er mænd, der sidder på de øverste redaktionelle og personalemæssige beslutninger i nyhedsmedierne er et problem for branchen. Medierne har brug for mere ligestilling, for at få den balance, der er så vigtig i dækningen af samfundets vigtigste emner," siger han. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også