Mediebureauer: Annoncetal er efter bogen
Tal fra Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening viser, at den annonceomsætning, mediebureauerne har omsat for dagbladene, er faldet med syv pct. i første kvartal 2008 sammenlignet med første kvartal 2007.
Ikke overraskende, lyder vurderingen fra to mediebureauer.
"Annoncemarkedet som helhed klarer sig fint. Der er blot sket en omallokering af midlerne, der afspejler konkurrenceudviklingen mellem traditionelle og digitale medier. Det er helt som forventet", siger direktør for Media Broker Peter Ottesen. Han peger på, at omsætningen for dagblade og ugeaviser (6-7 pct.) samt tv (tre pct.) er faldet mens der generelt er tale om en stigning for digitale medier.
Claes Braagaard, trading director, OMD, ser ingen grund til at smide de store overskrifter op for at beskrive udviklingen i annonceomsætningen:
"Nu har jeg ikke set marts-tallene, men ud fra januar og februar kan jeg kun sige, at der snakkes meget, men at der ikke er noget særligt ved tallene. Nettet vækster, det gør radio også, og ellers er der ikke noget, der stikker ud".