Ny strategi skal redde Ritzau
Danmarks førende nyhedsbureau Ritzau er truet på kerneforretningen og arbejder derfor på en ny strategi.
MediaWatch
Danmarks førende nyhedsbureau Ritzau er truet på kerneforretningen og arbejder derfor på en ny strategi.
Nettets nyhedsstrøm er eksploderet, og brede nyheder er ikke længere en efterspurgt varer i sig selv, erfarer Ritzau, der er gået i gang med at forberede sig på fremtiden.
Ritzaus adm. direktør og chefdirektør Lars Vesterløkke skal sammen med Ritzaus 27 forskellige ejere, der samtidig er kunder, søge at sikre nyhedsbureauets overlevelse med en strategi, der skal ligge klar 6. juni.
"Vores kerneprodukt, nyheder, falder i værdi, så vi skal udnytte andre forretningsmuligheder meget mere og sælge vores produkter til mange flere, end vi gør nu," siger Lars Vesterløkke til Børsen.
"Kan vi lave artikelpakker, der er tilpasset de enkelte medier? Eller levere fakta og baggrundsmateriale, som gør arbejdet lettere for de travle journalister?," spekulerer Lars Vesterløkke, der vil hente inspiration fra andre europæiske bureauer.
Udfordringen bekræftes af professor Jørgen Poulsen fra RUC:
"Alle de nye områder i medieverdenen og i særdeleshed på nettet gør Ritzaus aktiviteter mere komplekse. Og når kompleksitet øges, bliver det sværere at blive enige om, hvilken vej man skal," siger han. |NP|
Nettets nyhedsstrøm er eksploderet, og brede nyheder er ikke længere en efterspurgt varer i sig selv, erfarer Ritzau, der er gået i gang med at forberede sig på fremtiden.
Ritzaus adm. direktør og chefdirektør Lars Vesterløkke skal sammen med Ritzaus 27 forskellige ejere, der samtidig er kunder, søge at sikre nyhedsbureauets overlevelse med en strategi, der skal ligge klar 6. juni.
"Vores kerneprodukt, nyheder, falder i værdi, så vi skal udnytte andre forretningsmuligheder meget mere og sælge vores produkter til mange flere, end vi gør nu," siger Lars Vesterløkke til Børsen.
"Kan vi lave artikelpakker, der er tilpasset de enkelte medier? Eller levere fakta og baggrundsmateriale, som gør arbejdet lettere for de travle journalister?," spekulerer Lars Vesterløkke, der vil hente inspiration fra andre europæiske bureauer.
Udfordringen bekræftes af professor Jørgen Poulsen fra RUC:
"Alle de nye områder i medieverdenen og i særdeleshed på nettet gør Ritzaus aktiviteter mere komplekse. Og når kompleksitet øges, bliver det sværere at blive enige om, hvilken vej man skal," siger han. |NP|