TV 2 tjener dårligst i Europa

De kommercielle tv-kanaler i Europa har generelt skovlet penge ind under de senere års højkonjunktur - men ikke TV 2.
MediaWatch
De kommercielle tv-kanaler i Europa har generelt skovlet penge ind under de senere års højkonjunktur - men ikke TV 2. Selv i årene fra 2004 til 2006 lå TV 2's indtjeningsmarginal før skat og renter på beskedne 6-7 procent, skriver Børsen. Til sammenligning har kollegerne i Nordeuropa og Skandinavien haft marginaler på 15-20 procent, anfører avisen. Eneste undtagelse er TV 2 Norge, der var nede på 5,5 procent i 2007. Ifølge den tidligere administrerende direktør for TV 2, Per Mikael Jensen, skal årsagen findes i stationens public serviceforpligtelser. "Public service er ikke nødvendigvis det samme som god forretning," lyder hans kommentar. Gorm Wesing Flyvholm, medieekspert hos Deloitte Business Consulting, peger på, at et meget højt udgiftsniveau med stor sandsynlighed har haft afgørende indflydelse på TV 2's dårlige resultater. De senere års voldsomme ekspansion i TV 2 har øget antallet af medarbejdere med mere end 50 procent - fra 699 i 2005 til 1073 sidste år. Den spareplan, der formentlig bliver godkendt af bestyrelsen på mandag, berører en fjerdedel af de nye stillinger. Og det er helt nødvendigt, hvis økonomien skal rettes op, siger Flyvholm. "Det er en smertefuld proces, TV 2 gennemgår i øjeblikket, men der er ingen vej tilbage. Stationen må sætte tæring efter næring," siger han. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også