Internettet overhaler aviserne i 09

Vil internettets total omsætning overhale avisernes i 2008. Nej, men det sker i 2009, siger bureauer.
Per Fanefjord Laursen
Vil internettets total omsætning overhale avisernes i 2008. Nej, men det sker i 2009, siger bureauer.

Med en samlet omsætning på 2,5 milliarder i 2007 nærmer internettet - herunder netmedierne - sig en andenplads blandt mediekategorierne.

Det er resultatet af et år med en total vækst på 39 procent, ifølge den officielle markedsstatistik 2007 fra Foreningen af Danske InternetMedier (FDIM).

Internetmedierne havde den største vækst i 2007. Alene på bannerannonceområdet var væksten fra 2006 til 2007 67 procent mens væksten på søgeordsannoncering nåede op på 50 procent.

I 2006 overhalede netmedierne magasinerne i omsætningsstørrelse, og FDIM spår, at nettet i 2007 er kommet op på siden af tv.

FDIM går så langt, at man med prognoserne for annoncemarkedets udvikling i 2008 tror, at internettet ved årets udgang være meget tæt på at nå op på avisernes annonceomsætning.

Ro på, siger Mediaedge:cia:

"Hele nettet og digitale medier kan komme tæt på aviserne i 2008, men jeg tror først, man overhaler i 2009. Avismarkedet - f.eks. gratisaviserne - står jo ikke stille, fordi internettet vokser," siger Interaktive Director, Anders Thorsen, Mediaedge:cia, der forudser videre vækst på 35-40 procent til nettet i 2008.

Han tror, at væksten i 2008 fortsat vil drives af Search-området, hvor markedet dog vil vågne op til, at der findes andet end Google. Men han forventer også, at mere kreativitet i annonceformater og udnyttelse af branding, frem for almindelig annoncering, kan tiltrække flere annoncekroner til store mediesites, som msn, TV 2 og aviserne.

Mediacom tror heller ikke på, at internettet overhaler aviserne i år.

Direktør Ulrik Thagesen: "Den vækst, vi så sidste år, kommer ikke til at fortsætte i år, men stort set. Der er en enorm positiv udvikling på hele det digitale område, den store joker er, om annoncørerne på det overordnede plan begynder at bremse op, hvis der kommer en recession der forstærkes mere end vi ser i dag. Vi på mediebureauerne spekulerer på, om vi får et lige så godt år i år som sidste år, det kan vi først udtale os om, om nogle måneder. I år bliver det hårdere for annoncemarkedet, det vil også ramme netmedierne."

"Men der er ingen tvivl om, at den fremgang der er på det digitale område stjæles fra de øvrige mediegrupper, som i mindre grad stjæler det fra hinanden. En eventuel recession vil ramme netmedierne lidt blidere, fordi der er målbarhed i det man laver, når der er usikkerhed om fremtiden har man to tilbøjeligheder: Det ene er at se på marketing som omkostninger der kan skæres i, det andet er at se på det som en investering, man måle på. Der er internet interessant, fordi det er så målbart, så netmedier vil have en lille force, men der er ikke samme tradition for at binde store midler til netmedierne som til tv-markedet."

MW: Hvis ikke i 2008 - måske så i 2009?

UT: "Hvis netmedierne ikke overhaler de andre mediegrupper i 2008, så bliver det i 2009. Jeg kan ikke helt vurdere om det sker i år, men hvis du kigger på mediebureauernes andel af internetomsætningen går en pæn del den anden vej, når vi taler netmedier. Ser man på reklamebureauernes måling med en omsætning på 2,5 mia. kr., så er det kun 20 pct. vækst der skal til for at nå op på 3 mia. kr. Men det er ikke alle de 2,5 mia. kr. der går gennem mediebureauerne."

MW: Hvad driver væksten i 2008 for internettet?

UT: "Ingen tvivl om at søgeord stadigvæk er i kæmpevækst også internationalt, man ser nettet blive brugt til flere områder end tidligere. Der er små vækstområder som ikke boner ud i forhold til den samlede vækst på 2,5 mia. kr., som kommercielt set er interessante på længere sigt som sociale netværk. Der går pengene ikke hen endnu, men brugerne er der, så pengene vil følge efter. Pengene og brugerne følges ad efter nogle år."

FDIM opgør annonceomsætningen på kvartalsbasis på baggrund af indrapporteringer fra foreningens medlemmer samt et estimat for det øvrige marked. Søgeordsannoncering er primært opgjort som estimat på baggrund af grundig markedsresearch da den største spiller på markedet, Google, ikke er medlem af FDIM og derfor ikke indrapporterer omsætning.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også