Ritto: Det kan blive endnu bedre

Man kan godt tjene penge på at producere tv og film, især når man forstår at effektivisere processerne, lyder det fra Valby.
Per Fanefjord Lausen
Man kan godt tjene penge på at producere tv og film, især når man forstår at effektivisere processerne, lyder det fra Valby.

Nordisk Film bidrager overraskende positivt til Egmonts 2007-regnskab, der blev offentliggjort i går. Det er nye toner fra Mosedalsvej i Valby, hvor både film- og tv-produktion ikke plejer at være områder, der kan prale af stigende omsætning og betydelig resultatforbedring.

Den relativt nye direktør Michael Ritto, der kom til Nordisk Film i 2006, kan tage en stor del af æren. Det siger hans chef, Egmont-direktør Steffen Kragh, i hvert fald til MediaWatch.

MediaWatch: Hvad har I gjort rigtigt i 2007?

Michael Ritto "Vi har knoklet et par år for at skabe en god forretning, hvilket også var én af mine opgaver. Der er ofte små marginer i mediebranchen, og derfor glæder vi os over, at vi nu tjener fornuftige penge. Den gode nyhed er, at vi ikke blot er heldige, at et projekt, eller ét felt, er blevet en stor succes i 2007. Det er ikke tilfældet. Vi har det heldigvis sådan, at alle vore forretningsområder har forbedret resultatet. Både tv, film, distribution, vore biografer, osv."


MW: Det er da nyt, at Nordisk tjener gode penge på at producere tv. Ligger den helt store forvandling dér?

MR: "Det kan man godt sige. '2900 Happiness' er et eksempel. Dygtige folk som Jacob Houlind og Peter Hansen har gjort et stort stykke arbejde. Set med en dansk vinkel er tv en forandring."


MW: I tjener også penge på at producere film. Signalet fra branchen er ellers, at danske film overhovedet ikke tjener pengene?

MR: "Så galt står det nu ikke til i den danske filmbranche. Det er vist pressens vinkel. Vi har haft stor succes med vores filmproduktion, som vi gennem mange år har tabt rigtig mange penge på. Det er vendt rundt i år, og nu tjener vi penge. Det som er lykkedes er, at alle vore film i 2007 har solgt over 100.000 billetter. Vi har ingen film, som har kostet store summer, men som er floppet. Det har vi undgået både i Danmark og Sverige."


MW: Hvordan har du og kollegaer optimeret driften og rutinerne i Valby? Hvad var ineffektivt før?

MR: "Optimering er det andet aspekt af det, vi har gjort. Vi er jo ikke blot en kreativ virksomhed. Vi er også en købmandsforretning, hvor varer skal pakkes og ekspederes. Det gør vi bedre. Vi har skiftet leverandør af DVD'er, og til eksempel reduceret fire kundeservice i Norden, til én i København. Det har vi brugt en del ressourcer på at optimere. Dernæst har vi også set på at få en mere gennemsigtig organisation, så folk er klar over, hvad deres opgaver er. Så man kan måle og veje, hvad vi gør."


MW: Kan I det gøres bedre i 2008?

MR: "Det er ikke en sovepude. Jeg tror, vi kan gøre det bedre, og vi er kommet godt fra start i 2008.

Vi har f.eks. forstærket fokus på rettigheder til vore film, og der oparbejder vi et stort katalog, som vi kan blive bedre til at tjene penge på. F.eks. kataloget af 'Beck' film i Sverige, som er en fantastisk forretning."

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også