Konkurrencemennesket fra Risskov

Morten Nissen Nielsen, administrerende direktør Nyhedsavisen.
InMente

Morten Nissen Nielsen, administrerende direktør Nyhedsavisen.

Når Morten Nissen Nielsen (født 1974) tager en tår af en kildevand, får flasken et lille tryk, så vandet kommer lidt hurtigere ud af beholderen. Den administrerende direktør for Nyhedsavisen har fart på - ikke blot i sit nuværende job midt i gratiskrigen, men det har han haft gennem hele karrieren.

Trods sin unge alder har Morten Nissen Nielsen allerede 15 års erfaring fra avisbranchen. Det begyndte, da han som 17-årig gymnasieelev sammen med en kammerat grundlagde lokalavisen Riskov Lokalen. Et kælderværelse i forældrenes hjem udgjorde redaktionslokalet, hvorfra de to fik foden inden for på markedet for annoncefinansierede aviser i Århus-området, senere også Odense, Horsens, Randers og til sidst København. Siden fulgte EjendomsAvisen, BilAvisen og ShoppingAvisen, der især ændrede dagsordenen på det lukrative annoncemarked i Østjylland, hvor især Århus Stiftstidende blev hårdt ramt af konkurrencen fra den unge iværksætter.

I 2002 og 2004 solgte Morten Nissen Nielsen annonceaviserne samt et tilsvarende produktionsbureau, Kreativt Netværk, der også lavede årlige millionoverskud, til JP/Politikens Hus for et ukendt millionbeløb.

Han blev på posten som adm. direktør og chefredaktør indtil 2005, hvor han blev hentet til London for at blive global salgsdirektør på boligområdet for gratisavisen Metro International. Efter et halvt år, hvor flere tabsgivende aviser rundt om i verden var vendt til overskud, blev han forfremmet til Vice President, med det globale salgsansvar, i direktionen hos koncernen, der står bag MetroXpress i Danmark.

"Efter at jeg havde solgt EjendomsAvisen/BilAvisen A/S til JP/Politikens Hus, fik jeg lyst til forandring. Derfor skiftede jeg til Metro International, hvor jeg havde et fantastisk job, indtil Svenn Dam kontaktede mig vedrørende Nyhedsavisen," siger Morten Nissen Nielsen.

Det blev derfor kun til et halvt år i topledelsen hos Metro International i London, inden han vendte tilbage til Danmark som administrerende direktør for den nystartede Nyhedsavisen. Muligheden for at være med til at lancere et nyt aviskoncept i Danmark var en udfordring, iværksætteren ikke kunne sige nej til:

"At være med til at starte Nyhedsavisen er det ultimative inden for den danske avisbranche. Vi forandrer avismarkedet og tilfører konkurrence, der længe har manglet, til glæde for læsere og annoncører."

Konkurrencemennesket
Morten Nissen Nielsen er blevet beskrevet som et konkurrencemenneske, der er kompromisløs, når det kommer til at fokusere på målene. Det gælder om at slå konkurrenterne i mediebranchen såvel som modstanderne i de sportsgrene, han aktivt dyrker i fritiden.

"Han kan jo spille tennis i seks timer i træk nærmest uden at drikke noget, fordi det eneste, han fokuserer på, er at vinde," har vennen gennem 16 år Jacob Schou tidligere udtalt til Børsen.

Spørger man Morten Nissen Nielsen selv, lyder det udspillede svar, at "når det spidser til, så må man bare serve lidt hårdere."

Han peger på Svenn Dam, bestyrelsesformand for Nyhedsavisen, som en person, der har spillet en vigtig rolle i løbet af karrieren. De to har arbejdet sammen i alle tre virksomheder, som Morten Nissen Nielsen har været ansat i.

"På den arbejdsmæssige front har Svenn Dam, der har været min chef gennem mange år, været helt central for mig. Han har lært mig meget og gør det stadig," fortæller Morten Nissen Nielsen.

Når det kommer til det professionelle netværk, går han dog stille med dørene:
"Netværk betyder meget. Jeg har mange professionelle bekendtskaber, som jeg gerne bruger til at skabe forretninger. Hvem de vigtigste personer i netværket er, holder jeg for mig selv," siger Morten Nissen Nielsen, der privat er gift med hustruen Dorthe, som han har to børn med.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også