Danskerne vil ikke betale for mange kanaler

Flere og flere danskere dropper den store TV-pakke. Et fald på 20 pct. får udbyderne til at tænke i nye, anderledes baner.
MediaWatch
Flere og flere danskere dropper den store TV-pakke. Et fald på 20 pct. får udbyderne til at tænke i nye, anderledes baner. Hvor otte ud af ti førhen valgte den helt store TV-pakke med 40 til 50 kanaler, er antallet i dag nede på omkring 60 pct. vurderer Ole Simonsen, der er adm. direktør for kabeludbyderen Teliastofa. Det store frafald skyldes primært, at prisen for de mange kanaler har været på hidtil uset himmelflugt. For eksempel tager TV 2 Sport hele 25 kroner om måneden for deres kanal. "Det, vi før kaldte den magiske grænse på 3.000 kroner, ligger nu snarer på 4.000 kroner," siger Ole Simonsen til Børsen. Og det har fået Teliastofa til at tænke nye tanker. De tilbyder nu flere steder mere specialiserede programpakker via den digitale Zeptor-boks, som blandt andet giver en række muligheder for interaktivt fjernsyn. De har indtil videre solgt omkring 10.000 af den nye boks, og direktøren ser det som en begyndelse af den nye digitale bølge på markedet. Hidtil har kabel og satellit stort set delt markedet i mellem sig, men nu er andre former for distribution for alvor ved at vinde indpas. I næste måned løftes sløret for, hvem der skal være gatekeeper for det nye jordbaserede tv-net og samtidig graver el-selskaber fiber ned i den helt store stil for at levere bredbånd og tv i landområderne rundt om i landet. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også