DR TV har vigende nettodækning

DR taber markedsandele og dækning, og pilen vil blive ved med at pege nedad, lyder prognose.
MediaWatch

DR taber markedsandele og dækning, og pilen vil blive ved med at pege ned ad, lyder den kedelige forudsigelse.

DR's share lå sidste år på 31 procent af det samlede tv-forbrug, og det er et markant fald i forhold til året før, skriver Børsens Mediemarked.

Til sammenligning stod TV 2-kanalerne samlet set for 41 procent af tv-seningen i 2007.

"Hver eneste lille tabt sharepoint gør da ondt," siger Ulla Pors Nielsen, der er kanalchef på DR1. Men det er ikke tabet af markedsandelen, der gør mest ondt. Reach eller dækning er mindst lige så vigtig.

Som licensfinansieret institution skal DR helst ud til alle borgere, og i øjeblikket er DR's dækning på tv-fronten stadig høj, men den er vigende. I 2007 var den nede på 78 procent, mens den bare tre tidligere var på cirka 85 procent, skriver Børsen.

 "Når man kommer i en situation, hvor dækningen ikke længere er så stor at man kan sandsynliggøre, at man er alle licensbetaleres kanal, så har man et problem," siger Henrik Søndergaard, der er lektor i medievidenskab på Københavns Universitet til avisen. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også