Ingen penge i kommerciel radio

De store spillere blandt de kommercielle radioer taber alle penge. Hvert år fosser millioner af kroner ud i den blå luft.
MediaWatch
De store spillere blandt de kommercielle radioer taber alle penge. Hvert år fosser millioner af kroner ud i den blå luft. Trods massive investeringer fra TV 2, Talpa Radio og SBS er det endnu ikke lykkedes hverken at vinde flere lyttere eller tjene penge på det danske radiomarked. TV 2 Radio har siden lanceringen i 2007 oparbejdet et underskud på omkring 100 millioner kroner – Talpa Radio med Radio 100 FM brændte i sine første år omkring 80 millioner kroner af på reklame og har stadig tocifrede underskud og SBS, der har investeret omkring 100 millioner kroner i radiomarkedet, har nu måttet opgive at blive en stor spiller på det danske radiomarked, skriver Børsen. Ifølge radioerne er det meget svært at finde en niche mellem DRs P3 og P4, og her har også TV 2 Radio svigtet, idet det ikke er lykkedes at tiltrække flere annoncekroner til radiomarkedet, mener radioselskaberne. Alt i alt sidder radio-reklamerne kun på omkring to procent af de samlede annoncebudgetter, mens radioerne i eksempelvis i USA sidder på 13 procent af det samlede marked. Radioernes problemer på det danske marked skyldes blandt andet politiske begrænsninger, der er pålagt de kommercielle radioer: "Staten skal ændre politiske signaler og give de kommercielle radioer mere rimelige vilkår," siger Per Jauert, der er lektor i medievidenskab ved Aarhus Universitet. Han peger blandt andet på aktionerne om radio-frekvenserne som store forhindringer for radioernes succes. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også