Mediebureauer tror ikke på annoncevækst

På bare to måneder har mediebureauerne mistet tilliden til vækst i reklamemarkedet. Nogen forventer prisstigninger mindre end inflationen.
MediaWatch
På bare to måneder har mediebureauerne mistet tilliden til vækst i reklamemarkedet. Nogen forventer prisstigninger mindre end inflationen. Allerede i december faldt priserne, så de kun var omkring to procent højere end i december 2006 – selvom året overordnet set havde haft prisstigninger på over syv procent. Det viser nye tal fra DRRBs Mediaindeks, skriver Børsen. Dermed ser det nu ud til, at aktienedturen, finanskrisen og boligkrisen rammer de danske annoncebudgetter. "Der er ingen tvivl om, at der skrues ned. Mange af vores eksisterende kunder bremser op, og jeg tror ikke, at mediernes ordrebøger er lige så fyldte som på samme tid sidste år," siger Martin Rasmussen, der er direktør i mediebureauet Mindshare, til avisen. Han tror, at medierne skal være glade, hvis annoncemarkedet blot vokser mere end inflationen i år. Claes Braagaard fra Mediebureauet OMD tror dog ikke, at markedet vil falde mere end inflationen: "Annoncemarkedet er meget konjunkturfølsomt. Umiddelbart er det let at skære i annoncebudgetterne for virksomhederne, men der kommer en regning på lidt længere sigt," siger han til avisen, og understreger, at han ikke oplever, at der endnu har været tale om større budgetnedskæringer. Han forventer, at annoncemarkedet vil vokse med cirka fem procent i år – lidt mere end inflationen. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også