Massefyring på Nyhedsavisen

50-60 faste medarbejdere og en lang række avisbude bliver fyret fra Nyhedsavisen, som opgiver kampen i Odense for at koncentrere indsatsen i København og Århus.
MediaWatch

50-60 faste medarbejdere og en lang række avisbude bliver fyret fra Nyhedsavisen, som opgiver kampen i Odense for at koncentrere indsatsen i København og Århus.

Blandt de folk der forlader avisen er chefredaktør David Trads, som har fået nyt job i Det Berlingske Officin.

"Vi kan se, at vi ikke har mulighed for at blive nummer ét på Fyn og derfor har vi nu valgt at opgive husstandsomdelingen og lukke lokalredaktionen. Vi skærer ikke ned på det samlede oplag i Danmark, men satser på at udbygge positionen i København og Århus," siger bestyrelsesformand Svenn Dam, som ikke vil sætte tal på, hvor meget besparelsen betyder i kroner og øre.

Freeway, der for nylig købte en mindre aktiepost i Nyhedsavisen, overtager driften af Nyhedsavisens hjemmeside avisen.dk. Det betyder, at de medarbejdere der hidtil har stået for teknik og onlinesalg vil blive fyret.

"Vi føler, det er oplagt, at Freeway, der står for 40 procent af alle sidevisninger i Danmark, vil være bedst til at drive webstedet, som vi så fremover vil levere indhold til," siger Svenn Dam.

Blandt de fyrede er omkring 40 journalistiske medarbejdere - omtrent halvdelen af staben.

"Men den avis der kommer på gaden i næste uge vil ikke have forandret sig af den grund - vi har i løbet af den seneste tid allerede skåret avisen til," siger Svenn Dam, der mener Nyhedsavisen med ændringerne vil stå stærkere i konkurrencen på gratismarkedet.

"Det her er voldsomt for os alle og bestemt ikke noget, vi gør med glæde, men det er nødvendigt, at vi trimmer organisationen," siger Svenn Dam.

Når Odense viste sig at være en umulig opgave for Nyhedsavisen skyldes det især to faktorer:

Fyens Stiftstidende står stærkt i byen. "Og så er Odense en flad by med få etagebyggerier. Det betyder, at det er dyrt at husstandsomdele," siger Svenn Dam, som medgiver at der er begået fejl på Nyhedsavisen.

"Men bagklogskab kan vi ikke bruge til så meget," siger han.

Nyhedsavisens stærkeste rival i kampen om at blive Danmarks mest læste avis, 24timer, er ved helt at opgive husstandsomdelingen til fordel for trafikdistribution, men Svenn Dam holder fast.

"Vi komme ud I Arrivas busser og tog fra 1. februar, men langt hovedparten af vores aviser vil også fremover blive bragt ud til folk før kloken syv om morgenen," siger han.

Nyhedsavisen har udsendt nedenstående pressemeddelelse om fyringerne:

Nyhedsavisen og Morgendistribution Danmark iværksætter ændringer

Nyhedsavisen og Morgendistribution Danmark gennemfører nu en række større ændringer, der vil styrke positionen i markedet, indtjening og sikre avisens fortsatte udvikling mod at være Danmarks største avis. Planen omfatter ændret distribution, tilpasning af redaktionen og ny satsning på online.

Nyhedsavisen er den største avis i København og Århus

Nyhedsavisen er nu den største avis målt på både oplag og læsertal i Århus og København. Nyhedsavisen udvider nu yderligere sin distribution i København og Århus samt Jylland og Sjælland generelt. En ny aftale med Arriva betyder, at Nyhedsavisen fra 1. februar bliver uddelt i alle Arrivas tog og busser. På Fyn har Nyhedsavisen valgt at standse de dele af distributionen, der sker om morgenen til husstande, da fokus nu øges i Århus, København og resten af landet. Odense kontoret lukkes og lokaludgaven afløses af nationaludgaven.

”Vi vil også fremover udkomme i 500.000 eksemplarer dagligt, fortsat med husstandsomdelingerne som den primære distributionsform suppleret med trafikuddeling”, siger Svenn Dam, bestyrelsesformand for Nyhedsavisen og Morgendistribution Danmark.

Tilpasning af redaktionen

Allerede fra september 2007 er de nye planer gradvist blevet indført, blandt andet med en reduktion af de redaktionelle sider. Reaktionen har været positiv fra både læsere og annoncører. Og derfor vil Nyhedsavisen også fremover udkomme i samme format som det, der løbende er gennemført de sidste måneder.

Den beslutning, der allerede er gennemført i de sidste måneder om at reducere de redaktionelle sider, betyder nu, at cirka 40 journalistiske medarbejdere bliver sagt op.

Det har været en meget tung beslutning, men også en naturlig og helt nødvendig beslutning. Vi er blevet for mange i forhold til behovet og med færre redaktionelle sider står det klart, at der må ske en tilpasning. De ændringer, der sker nu, skal skabe en sund økonomi, der sikrer fortsat beskæftigelse for rigtig mange mennesker. Nyhedsavisen vil stadig være en stor arbejdsplads”, siger Svenn Dam.

For Nyhedsavisens største aktionær, Morten Lund, har det været afgørende, at der nu skabes et stærkt fundament for avisens fremtidige udvikling.

”Nyhedsavisens enorme potentiale er ved at folde sig ud for alvor.

Distributionen fungerer, avisen er ved at have fundet sin form, afklaring af de økonomiske forhold og opbakning til forretningsplanen. Det ændrer dog ikke på, at det har været en meget svær beslutning, at måtte opsige så mange dygtige medarbejdere”, siger Morten Lund.

Avisen.dk

Den tredje afgørende ændring sker på Nyhedsavisen online – www.avisen.dk. En af Danmarks førende internetvirksomheder Freeway, der også er en del af den nye ejerkreds bag Nyhedsavisen, overtager med øjeblikkelig virkning styringen af teknik og salg på www.avisen.dk. Indhold leveres fortsat af Nyhedsavisens redaktion.

”Hos Freeway glæder vi os til at bevæge os mere ind på nyhedsdrevne sites med avisen.dk. Det er en spændende udfordring at overtage styringen af avisen.dk og det er klart, at besøgstallet er noget af det første vi vil kigge på. Samtidig er vi på Freeway og Nyhedsavisen meget interesseret i at skabe synergi og fleksibilitet på tværs af platformene for annoncørerne”, siger Morten Wagner, stifter og medejer af Freeway.

I forbindelse med ændringerne på Nyhedsavisen fratræder David Trads som chefredaktør for at tiltræde en ny stilling i det Berlingske Officin. Simon Andersen er konstitueret som chefredaktør.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også