OK! Magazine til Danmark i år

Ugebladsmarkedet bliver næste slagplads i mediekrigen, når verdens største sladderblad kommer til Danmark i 2008.
MediaWatch

Danske Christian Toksvig, International Operations Director hos det britiske forlag Northern & Shell og hovedarkitekten bag OK! Magazines voldsomme ekspansion i den seneste tid, bekræfter over for MediaWatch, at ugebladet om de kendte kommer på gaden i Danmark i indeværende år.

Som det er tilfældet i de andre lande, hvor OK! allerede udkommer, vil bladet blive udgivet i samarbejde med et lokalt forlag, men Christian Toksvig ønsker endnu ikke at frigive detaljerne om projektet.

De mest oplagte samarbejdspartnere er umiddelbart Aller og Egmont, der begge har erfaringen og styrken og desuden i fællesskab ejer distributionsselskabet UDB, der kan sikre, at det nye blad nemt og smertefrit kommer ud til kioskerne og supermarkederne.

De to selskaber har også mest at tabe i konkurrencen med OK!

Især Allers Kig ind, der sælges i et oplag på omkring 63.000 månedligt, vil være i direkte konkurrence med OK!, når det gælder nyheder om de store internationale stjerner. Og her kan OK! trække på eksklusivt stof, bladet typisk betaler stjernerne store summer for at få fingre i.

Hos Egmont Magasiner melder adm. direktør Kjeld Lucas hus forbi. Han forventer samtidig, at bladet vil få det meget svært i Danmark.

"Forlaget Benjamin forsøgte jo uden held for nogle år siden at lancere et blad, der nærmest var en kopi af OK! Det danske marked er meget konkurrencepræget med store spillere, som reagerer hurtigt, når der sker noget. Men det er da klart, at en lancering af OK! er noget vi vil tage alvorligt," siger han.

Egmonts bud på et kendisblad, Her&Nu, henvender sig til et lidt ældre publikum end OK! og Kig ind, og det har Kjeld Lucas ikke tænkt sig at ændre på.
"Vi mener, vi ligger rigtigt og hvis vi ville ind i det yngre segment, så ville vi lancere en ny titel," siger han.

Om Egmont rent faktisk er på vej med en konkurrent til OK! og Kig ind, vil Kjeld Lucas dog ikke afsløre. "Vi udtaler os aldrig om vores planer," siger han.

Og der er han helt på linje med Pål Thore Krosby, topchef hos Aller Press.

"Jeg kommenterer principielt aldrig konkrete planer - uanset om der er noget om rygterne eller ej," siger han.

Danmark er bare ét af mange lande OK! er på vej til at indtage. I den forløbne uge offentliggjorde OK! planer om at gå ind i Tyskland, Østrig, Schweiz, Tyrkiet og senest Spanien, hvor bladet lanceres i samarbejde med forlaget Grupo Zeta, der i forvejen udgiver et dusin aviser og omkring 40 blade og magasiner. I Tyskland hedder partneren Klambt, som er en af de større spillere på det tyske bladmarked med omkring 60 ugeblade og magasiner i porteføljen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også