TV 2 på kanten af reklameregler
TV 2's tolkning af reklamereglerne betyder, at stationen ofte sender for mange reklamer indenfor en time.
MediaWatch
TV 2's tolkning af reklamereglerne betyder, at stationen ofte sender for mange reklamer indenfor en time. Public Service-stationen må maksimalt sende 12 minutters reklamer pr. time, men alligevel sendes der op til 17 minutters reklamer pr. time, viser en opgørelse, som Jyllands-Posten har foretaget. De massive udsendelser af reklame kan imidlertid godt være lovligt ud fra den tolkning af reglerne, som TV 2 bruger. TV 2 tolker nemlig skarpt EU-reglerne ud fra en klokketime, det vil sige fra eksempelvis 19.00 til 20.00, mens udenlandske stationer tolker reglerne ud fra et tidsspænd på 60 minutter. TV 2 afviser dog kritikken, og fastholder, at de overholder reglerne. "Vi holder os til de regler, som gælder," siger TV 2's programplanchef Susan Duelund til avisen. Medieordfører Holger K. Nielsen fra SF kritiserer TV 2's praksis. Han overvejer nu at tage sagen op i Folketingets kulturudvalg. |NP|