Annonceomsætningen halter hos magasinerne
Magasinernes oplagsfremgang de sidste ti år har ikke udløst nær så stor vækst på annoncepriserne, som man kunne forvente.
MediaWatch
Magasinernes oplagsfremgang de sidste ti år har ikke udløst nær så stor vækst på annoncepriserne, som man kunne forvente. Mens oplagene i de sidste ti år er steget med 63 procent, så er annonceprisen kun vokset lidt over 27 procent, skriver Berlingske Tidende. Til sammenligning har store mediegrupper som dagblade og TV oplevet en voksende annonceomsætning trods stagnation eller fald i antallet af læsere og seere. Administrerende direktør hos Benjamin Media Jan H. Lehrmann er ikke tilfreds med udviklingen: "Der burde være en tilsvarende fremgang på annonceomsætningen. De unge har kastet deres kærlighed på magasinerne, men annoncekronerne er ikke fulgt med," siger han til avisen. Ifølge Print Director i mediebureauet Mediacompagny Niels C. Skjøth skyldes den manglende annoncefremgang blandt andet magasinernes lange produktionstid, hvor der går meget lang tid fra deadline til, at magasinet er trykt.