Trads' nytårforsæt: At blive den mest læste avis

Nyhedsavisens chefredaktør David Trads mener, det er 99 procent sikkert, at Nyhedsavisen bliver Danmarks mest læste avis i 2008.
MediaWatch

Nyhedsavisens chefredaktør David Trads mener, det er 99 procent sikkert, at Nyhedsavisen bliver Danmarks mest læste avis i 2008.

"Den sidste en procent er risikoen for, at der sker ting andre steder, som jeg ikke har indflydelse på," siger Trads til Politiken.

"Hvis du går tilbage til 1. januar i år, så var vi vel den 12. mest læste avis i Danmark. Jyllands-Posten og MetroXpress var 300.000-400.000 læsere foran os og 24timer var 250.000 læsere foran os. 11 måneder inde i 2007 er vi kun omkring 50.000 fra at være den mest læste avis i Danmark. Vi har indhentet kolossalt meget i løbet af året, så det er bare at tegne kurven lidt længere frem," tilføjer han.

Midlet til at nå målet er at "skrive noget som læserne oprigtigt interesserer sig for."

Derfor spiller de knap 100 journalister på avisen den afgørende rolle for, om avisen når sit mål, påpeger David Trads.

"Det er helt afgørende, at vores journalister forstår, at vi ønsker at lave et massemedie, som skal læses af principielt alle danskere. Så derfor er det allervigtigste, at alle de journalister, der arbejder for mig, er med på at indfrie denne vision. Ellers kan det ikke lade sig gøre."

"Heldigvis har det seneste års arbejde med at opbygge en helt ny avis og en helt ny redaktion betydet, at vi på Nyhedsavisen har en ret god fællesforståelse for, at de vigtigste nyhedskriterier for os er nærhed, identifikation og sensation. Hvorimod vi nedprioriterer det traditionelle væsentlighedskriterium, fordi vi mener, at væsentlighedskriteriet er et kort, man trækker, når man ikke har nogen gode historier at fortælle. Så siger man: Det er dog i det mindste væsentligt," lyder det fra David Trads.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også