Timeshift sening skal ikke overdramatiseres

Initiative Universal forsøger i analyse at kaste nyt lys over den danske brug af digitale recordere og seernes fornemmelse for timeshifting.
MediaWatch

Initiative Universal forsøger i analyse at kaste nyt lys over den danske brug af digitale recordere og seernes fornemmelse for timeshifting.

PVRer sætter seere i stand til at optage mange timer, for så at se det med kortere eller længere tidsforskydning (time shift) og kunne spole i programmer og reklamer.

Undersøgelsen er led i en større analyse af knap 2.000 personer på 15-64 år om deres forhold til en række tv-fænomener. De blev præsenteret i torsdags på et seminar.

Hele 35 procent af de adspurgte svarer i IUM-undersøgelsen, at de har en Personal Video Recorder i husstanden.

Det tal lyder højt. Initiative Universal er bekendt med forskellene og den mulige begrebsforvirring, men påpeger at væksten i adoptionshastigheden af sådanne teknologier er eksplosiv.

"Digitale optagere er overalt - andet findes ikke i detailhandlen - men det kan ikke udelukkes, at en gruppe respondenter rent faktisk svarer på, om de har digitale recorder eller DVD-afspiller, men ikke reelt har et apparat med timeshift funktion" siger Interactive Director Christian Strand.

BFE oplyser, at 28 procent har en DVD med optager. Antallet af apparater med harddisk optager, der kan time shiftiing, findes der ikke tal for.

21 procent af dem, der har en PVR i huset, bruger den til at se programmer med time shifting.

Antallet der siger, at de spoler over reklame, er ikke overvældende. 33 procent siger, at de spoler over reklamer, men kun én ud af ti gange.

På bureauets seminar gjorde Initiative Universal selv opmærksom på usikkerhedsmomentet ved analyser af folks medievaner, når brugerne selv skal svare  - i stedet for at kigge på hvad de rent faktisk gør. Bureauet inddrager derfor britiske analyser af fænomenet, hvor det endnu engang viser sig, at der er stor forskel på, hvad folk svarer i en analyse, og hvad de rent faktisk foretager sig foran skærmen.

En britisk testfamilie siger, at de spoler over alle reklamer, men videre viser testen, at familien spoler gennem reklamer med en slow spolefunktion og stopper i de reklamer, der ser interessante eller appetitvækkende ud. De visuelt attraktive reklamer står sig bedre mod spolefunktionen, konkluderer IUM.

"Med andre ord, problemet med der spoles over reklamer skal tages alvorligt, men ikke overdramatiseres. Næppe heller i Danmark, hvor reklametætheden er relativ lav," siger Christian Strand.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også