Lisbeth Knudsen: Status på web first strategien og web-tv

Arbejdet med web-tv i Det Berlingske Officin tager for alvor fart i 2008. Erfaringerne med web first strategien har været positive hidtil.
MediaWatch

Arbejdet med web-tv i Det Berlingske Officin tager for alvor fart i 2008. Erfaringerne med web first strategien har været positive hidtil.

Det skriver Lisbeth Knudsen, ansvarshavende chefredaktør og koncernchef for Det Berlingske Officin, i et svar til MediaWatch.

I de forløbne måneder, har det primære fokus været på web first strategien, der handler om, at journalister i langt højere grad skal prioritere nettet og uddybe historierne i de trykte medier.

Perioden fra august til oktober har fungeret som en træningsperiode for Berlingske Tidendes web first strategi, der blev lanceret 12. september i år i forbindelse med det nye berlingske.dk website.

"Træningsperioden er gået over al forventning, fordi vi var så heldige at få et folketingsvalg med i købet. Det har betydet et endnu mere intenst samarbejde mellem avisen og webben hen over dagen, end vi havde turdet håbe på i den første fase af dette web/print integrationsprojekt, hvor alle journalister på printavisen også bidrager til websitet", skriver Lisbeth Knudsen i et svar til MediaWatch.

Hun tilføjer at erfaringerne viser, at det ikke skader avisens attraktionsværdi, at der arbejdes med nyhederne hen over dagen i lanceringer på nettet.

"Det skærper sansen for det unikke, der skal være i avisen til morgenen efter."

Det har også givet Berlingske Tidende en øvelse i at tilrettelægge publiceringen af solo-historier på den rette måde i det rette medie for at få størst mulig effekt af det, skriver Lisbeth Knudsen.

Leveringen af korte indslag på nettet hen over dagen, er også blevet opøvet. Det arbejde har bl.a. inkluderet at etablere en tilfredsstillende arbejdsproces med henblik på at overvåge interessante nyhedssites.

Med Berlingske Tidendes integrationen af journalisternes arbejde på både print og online, er det nærliggende at forestille sig, at web-tv bliver næste udfordring for medarbejderne i Det Berlingske Officin.

Men ifølge Lisbeth Knudsen, går arbejdet med web-tv først i gang i 2008. "Præcis hvordan vi organiserer det, er vi først lige gået i gang med at se på."

Forlydender om, at det Berlingske Officin gerne selv vil producere 40-50 procent af indholdet på web-tv er korrekte, men formentlig ikke realistisk det første år, lyder præciseringen fra Lisbeth Knudsen.

Den 10. december uddyber Lisbeth Knudsen Berlingske Tidendes web-first strategi på et morgenmøde arrangeret af Dansk Kommunikationsforening. Hun får selskab af erhvervsredaktør Finn Mortensen, der følger op med Business redaktionens arbejde med de mange platforme.

 

 


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også