Når verdens dominerende tv- og internetmarked oplever stabil tv-sening, er der nok håb for det danske marked, tænker TV 2s analysedirektør.
En ny rapport fra The Nielsen Company, der måler tv-seningen på det amerikanske marked, viser, at amerikanerne i sidste tv-sæson fra september 2006 til september 2007 i gennemsnit så tv 4 timer og 34 minutter dagligt. Det er kun ét minut mindre end året før, hvor niveauet var rekordhøjt.
Midt i strømmen af analytikere, der vil afskrive tv-mediet, lyder det som godt nyt, synes Majbritt Krogh, der er TV 2s analyse- og mediedirektør.
"Det er et glædeligt resultat, men også et overraskende højt niveau. Specielt fordi vi gang på gang bliver præsenteret for dommedagsprofetier," siger hun.
Tv-seningen har været jævnt stigende siden 2000, hvor gennemsnitsamerikaneren dagligt brugte 4 timer og 15 minutter foran sit tv.
Samtidig viser en anden undersøgelse fra The Conference Board/TNS, at mens sening af traditionelt tv fortsætter ufortrødent, er der også 16 procent af alle husstande med internetadgang, som ser tv-udsendelser via internettet. Det er en fremgang på seks procent i løbet af et år.
Majbritt Krogh finder undersøgelsen interessant, fordi den indikerer, at tv-sening via internettet kommer i tillæg til den traditionelle tv-sening frem for at konkurrere med den.
"Det er samme tendens, vi ser i Danmark, hvor det har vist sig, at tv-sening på internettet er et supplement til traditionelle tv-sening," siger Majbritt Krogh.