Stabilt tv-forbrug i USA

Når verdens dominerende tv- og internetmarked oplever stabil tv-sening, er der nok håb for det danske marked, tænker TV 2s analysedirektør.
MediaWatch

Når verdens dominerende tv- og internetmarked oplever stabil tv-sening, er der nok håb for det danske marked, tænker TV 2s analysedirektør.

En ny rapport fra The Nielsen Company, der måler tv-seningen på det amerikanske marked, viser, at amerikanerne i sidste tv-sæson fra september 2006 til september 2007 i gennemsnit så tv 4 timer og 34 minutter dagligt. Det er kun ét minut mindre end året før, hvor niveauet var rekordhøjt.

Midt i strømmen af analytikere, der vil afskrive tv-mediet, lyder det som godt nyt, synes Majbritt Krogh, der er TV 2s analyse- og mediedirektør.

"Det er et glædeligt resultat, men også et overraskende højt niveau. Specielt fordi vi gang på gang bliver præsenteret for dommedagsprofetier," siger hun.

Tv-seningen har været jævnt stigende siden 2000, hvor gennemsnitsamerikaneren dagligt brugte 4 timer og 15 minutter foran sit tv.

Samtidig viser en anden undersøgelse fra The Conference Board/TNS, at mens sening af traditionelt tv fortsætter ufortrødent, er der også 16 procent af alle husstande med internetadgang, som ser tv-udsendelser via internettet. Det er en fremgang på seks procent i løbet af et år.

Majbritt Krogh finder undersøgelsen interessant, fordi den indikerer, at tv-sening via internettet kommer i tillæg til den traditionelle tv-sening frem for at konkurrere med den.

"Det er samme tendens, vi ser i Danmark, hvor det har vist sig, at tv-sening på internettet er et supplement til traditionelle tv-sening," siger Majbritt Krogh.


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også