Kamp om markedslederposition på online-video

MediaWatch

Online video kan lede til et potentielt skifte i mediemagtbalancen, der er farligst for de svageste broadcastere. Internettet som medie er på vej til en dominerende position. Det indikerer brugen af web og mediegruppens indtjening. Det betyder samtidig, at online har potentiale til at mase sig ind på den position, broadcastere naturligt har haft; ikke alene tvs indtægter, men også brugen af levende billeder. Det antydes i en analyse af mediebrugernes præferencer overfor de otte største mediesites. Analysen er lavet i forsommeren af Maxus og UserNeeds, og inkluderer 7.863 interviews med respondenter om deres fornemmelser for online-medier. Der er spurgt til dr.dk, tv2.dk, eb.dk, borsen.dk, berlingske.dk, bt.dk, pol.dk, og jp.dk. Som udgangspunkt burde Dr.dk og Tv2.dk være helt dominerende, for de store organisationer producerer dagligt videoindhold til nyheder, m.m. Men det er broadcasterne ikke. Brugerne i undersøgelsen opfatter eb.dk og bt.dk som næsten lige så tiltrækkende som tv-selskaberne, når det gælder videotilbud. Én mulig forklaring er, at de rå, dramatiske, humoristiske og frække videoklip, der ikke fås på broadcast tv, skærper profilen og øger trafikken på avisernes sites. Der tegner sig et fremtidsscenario, hvor eb.dk og bt.dk indtager en rolle som mere rå digitale tv-selskaber, der med brugerproduceret indhold konkurrerer på lige fod med tv2 og Dr.dk, når det gælder online tv. Interactive Director Kirstine Koch på Maxus er dog ikke sikker på, at de store broadcastere ikke kan komme igen. "Respondenterne vurderer Eb.dk og bt.dk højt som kilde til online video. Eb.dk har lagt sig i spidsen med online video, der typisk ikke finder vej til almindeligt tv og derfor har et potentiale. Når brugerne i undersøgelsen ikke giver Tv2.dk og dr.dk fuld kredit for online video, skyldes det nok også, at DR Update ikke var lanceret, da undersøgelsen blev lavet, og at TV 2 ikke har lagt ressourcer i at lade deres videoindhold leve fuldt ud på nettet," siger hun til MediaWatch. Hun vurderer, at både DR og TV 2 har et stort potentiale for at komme stærkt igen, for begge steder produceres der store mængder af indhold, der kan anvendes som online klip. Men det er muligvis slet ikke DR og TV 2, der skal rynke panden, men derimod TV3 og SBS. De kan nemlig let hægtes af, for ingen af aktørerne har sat hårdt ind på online – slet ikke online video. Forestillingen om, at sites som eb.dk og bt.dk yderligere distancerer de to gamle private broadcastere på online kamppladsen, synes realistisk. MTGs direktør Jørgen Madsen ønsker ikke at kommentere på den konkrete problematik. Kirstine Koch påpeger, at hele online video fænomenet er temmelig diffust, men rummer potentiale. Online video er billigt, dynamik medieindhold, og onlineklip er en form, mange finder mere anvendelig end flow tv. Online video åbner samtidig interessante muligheder for tv-annoncering i underholdningsklip eller placering af særlige online-reklamer til lave produktion og indrykningspriser, der ligger på sites, eller spredes vitalt, når de er sjove nok.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår