Medier bør satse hårdt på livsstilsstof

MediaWatch

Det er helt rigtigt set, når f.eks. DR1 holder fast i at lancere livsstil programmer i 2008, fastslår førende livsstilsfortolker. Livsstilsgenren - der omfatter haver, mad, børn, boligindretning og -køb, hunde o.s.v. - handler om menneskers levevis. Det er godt relevant stof, og det er indlysende, at det appellerer til mange brugere. "Livsstil betyder jo levemåder, og det interesser folk. Det er noget, man vil se på tv og dyrke på andre medier," siger direktør Signe Wenneberg til MediaWatch. Hun tiltrådte for nylig som chef for mediabureauet Vizeum. Derfor giver det god mening, at tv og mange andre medier ikke vil slippe den genre. Det er f.eks. tilfældet med DR1, hvor Ulla Pors for nylig gjorde klart, at man ikke lancerer nye banebydende genrer i 2008. Man udbygger livsstilsgenren, der ikke er udtømt. "Mit råd til alle medieplatforme er at udforske livstilsstoffet. Moderne mennesker har brug for at komme ud og mærke jorden og passe dyrene og regere i køkkenerne. Medierne kan roligt regne med, at behovet for at høre om sin egen livsstil og andres er uudtømmeligt; lige fra madprogrammer med interessante kokke, om at få en hundehvalp, passe haven, bygge en hytte, osv.," siger Signe Wenneberg. Signe Wenneberg tiltrådte den 20. august som ny administrerende direktør i mediabureauet Vizeum, der er en del af Aegis Media. Hun er uddannet i retorik og kulturjournalistik fra Københavns Universitet, med speciale i motivation. Hun har arbejdet med kommunikationsrådgivning som klummeskribent, tv-vært og forfatter af især havebøger. Hun er også lidt af en nyskabelse i mediabureau verden, hvor mange bureauer godt nok søger at udvide kompetencer og kundepotentiale ved bevæge sig ind i PR, kommunikation, kreativitet og andre blødere arbejdsfelter. Det er dog usædvanligt, at en bureaukæde udnævner en journalist, tv-vært, livstilskommentator m.m. til jobbet. Det er heller ikke så tit, at det er kvinde.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også