TV 2s forlag indbragt for konkurrencestyrelsen
Brancheorganisationen Forlæggerforeningen har besluttet sig for at indklage TV 2 Forlag til konkurrencestyrelsen. De danske forlag mener, at TV 2 med en kampagne for Kofi Annans selvbiografi gik langt over stregen med hensyn til annoncering på mediehusets tv-kanaler. TV 2 Forlag fastholder, at biografien blev en succes med en omsætning på 1,2 millioner kroner – men ifølge tal fra Gallups Adfacts kostede kampagnen omkring 1,5 millioner kroner. Det skriver Børsen. De danske forlag vil derfor gerne have undersøgt, hvordan økonomien mellem TV 2 og forlaget præcist hænger sammen. TV 2 er tidligere blevet frikendt i en sag om krydssubsidiering mellem tv og online, og stationen har siden mistet sit direkte statstilskud. Men det betyder dog ikke, at tv-stationen automatisk vil vinde sagen. Flere mener nemlig, at kanalens brug af det analoge sendenet uden om almindelige markedsvilkår giver en særstilling på det danske mediemarked.