Politisk enighed om flere FM radioer

MediaWatch

Politikerne er enige om at gennemføre en replanlægning af FM-båndet, og branchen bakker op. Det står klart efter den mediepolitiske debat på konferencen RadioDays i weekenden. Når politikerne modtager en ny teknisk beregning fra konsulentvirksomheden Broadcast Partners i oktober, bliver der relativt hurtigt taget en beslutning, bekræfter Venstres Ellen Trane Nørby. Ved at optimere udnyttelsen af FM-båndet kan der skaffes plads til flere kraftige sendemuligheder. Det sker dog på bekostning af de mange svage lokale sendere, som blev oprettet i Danmark for godt 20 år siden. Den øvelse kan ikke undgå at tilføre ny dynamik og konkurrence på radio. Det synes at ende med en politisk beslutning, hvor der bevares ganske mange lokale sendere, og til gengæld lanceres et moderat antal nye landsdækkende og regionale radiostationer. De helt endelige betingelser er ikke forhandlet færdige. Der er samtidig tilløb til enighed om, at DRs kraftige frekvenser kan indgå i beregningerne, hvilket giver mere fleksibilitet. For første gang er DR ikke helt afvisende, men man accepterer ikke forringet dækning på sine fire netværk. På RadioDays kom det frem, at alle brancheaktørerne nu accepterer, at politikerne ønsker den replanlægning, der har været diskuteret, siden den nuværende regering kom til i 2001. Det politiske sats på det analoge FM sætter til dels DAB i skyggen. Dog spores der politisk interesse for, at et DAB udbud skal kædes sammen med et udbud af FM-sendere. DR taler for, at DAB ikke må sættes på standby i de 1-2 år, det tager at gennemføre replanlægningen. Uden den planlagte auktion af DAB, der skulle have været gennemført i august, mangler der kommercielle radiokanaler til at fylde ud i mux2. DR har tilbudt at blive for at lytterne har mest muligt at vælge mellem.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også