DR indleder offensiv mod sortseere

MediaWatch

DR vil med 215.000 breve og besøg af licens-kontrollører få flere til at betale licens. De mange breve vil blive sendt til husstande, hvor der i dag ikke bliver betalt licens og giver erfaringsmæssigt mange tilmeldinger, skriver DR i deres nyhedsbrev. Det er anden gang i år, at DR kører en kampagne mod sortseere. Det skyldes, at den nye medielicens trådte i kraft den 1. januar. Derfor benytter DR lejligheden til at gå ud med endnu en påmindelse til alle, der stadig ikke betaler licens. Hvis alle husstandene tilmelder sig licensen, vil DR hvert år kunne producere ekstra programmer for omkring 400 millioner kroner. Der er store regionale forskelle på licensbetalingen. I det centrale Århus betaler hver fjerde husstand ikke licens, mens det i Ebberød på Fyn kun er én husstand ud af 50, der ikke betaler for DRs tilbud. I dag, hvor der også skal betales licens for pc’er med internetopkobling, er der meget få danskere, der ikke er licenspligtige. Ifølge tal fra TNS Gallup er det mindre end én procent af danskerne, der ikke har licenspligtige apparater. I brevene bliver der denne gang åbnet for, at man på tro og love kan erklære, at man ikke har licenspligtige apparater, hvorefter DR så freder adressen for en periode.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår