Per M: Vi kunne have gjort det bedre

MediaWatch

Den afgående TV 2-direktør giver selvkritik og deler ud af erfaringerne om, hvor TV 2 mangler at forstærke indsatsen. "Der er da en række punkter, hvor jeg ville ønske, at vi og jeg havde gjort det bedre," siger Per Mikael Jensen til Mediawatch, når han ser tilbage på sine 15 måneder på posten. Det overrasker næppe, at han ikke er tilfreds med den måde, TV 2 håndterede lanceringen af radiostationen. Det var hverken særligt målrettet eller gennemtænkt. "Det er også en kritik af mig selv. Samlet set gjorde vi det ikke godt nok i ledelsen. Vi burde f.eks. have set mere på andre radiostationer, der fungerer. Vi blev for TV 2-selvfede baseret på vores tv- succeser," siger han. Per Mikael ser tilbage og erkender, at TV 2 var for langsomme med sin online-udvikling set i lyset af potentialet, og for langsomme med at få den nye online-direktør stilling besat. Per Mikael Jensen ville også ønske, at han havde afsat mere tid til at fokusere på salgsafdelingen. "Salget fungerer fint, men vi burde have brugt mere tid på at udvikle og forfine TRP salget for at tjene flere penge på de ratings, vi leverede. Sagen er jo, at TV 2 konstant overleverer for sine kunder. Det er reelt spild af penge," siger Per Mikael, der tror at TRP-salget kan optimeres og prisdifferentieres, så det bidrager med flere indtægter. I forlængelse af TV 2 Radio forløbet er Per Mikael ærgerlig over, at man ikke var ydmyg nok overfor opgaven. "Det kan være farligt for TV 2 med den succes, man nyder. Den største udfording for TV 2 fremover er at fastholde sulten efter nye projekter og undgå selvtilfredhed," siger Per Mikael, derfor TV 2's skyld håber, at konkurrencen bliver stærkere. TV 2s snart tidligere direktør påpeger også, at TV 2 skal forsætte arbejdet på at nedbringe afhængigheden af tv-reklamer. Der skal fokus på de aktiviteter og projekter, der ikke er tv-reklameafhængige. TV 2 har dog fortsat bebudet, at man lancerer mindst én ny tv-kanal om året. Når det gælder Per Mikaels kritiserede rolle som temmelig hårdhudet chef, er der ingen fortrydelsespunkter. Heller ikke om det ganske store antal ledere, der forlod TV 2 fra foråret 2006 til nu. "Jeg fortryder ingen af de beslutninger, der blev taget omkring personaleforhold. Det kunne ikke være anderledes. Det gælder også for de af cheferne, som jeg gerne havde set blive – f.eks Bo Damgard og Morten Stig. Det er klart, at jeg traf nogle valg, som jeg godt vidste kunne få dem til at rejse, men sådan er det at prioritere," siger Per Mikael. Der er også en række af de kommende projekter, TV 2 har i støbeskeen, som Per Mikael Jensen gerne ville have fulgt til dørs. Han vil dog ikke oplyse hvilke.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også