Boxer: For stor usikkerhed om mobilt tv

MediaWatch

Mobil-tv er usikkert projekt. Derfor er det usundt for gatekeepers forretningsmodel, hvis opgaven følges af et krav om mobilt tv. Signalet fra Boxer, der er udråbt som den mest potentielle gatekeeper, er, at ambitioner om mobilt tv ikke bør spille ind i bedømmelsen, når Radio- og tv-nævnet skal vælge en gatekeeper straks efter nytår. Boxer adskiller sig dermed fra de fleste andre aktører, idet selskabet ikke vil øge betydningen af mobilt tv i udbudet. Mange vurderer mobilt tv som et vækstområde, som Danmark er nødt til at dyrke for at holde trit med den teknologiske udvikling. For eksempel mener TDC, at man burde fremsætte eksplicitte krav til gatekeeper om introduktion af mobilt tv. Det skal sikre, at Danmark ikke sakker agterud. Boxers repræsentant i Danmark, Steen Ulf Jensen, oplyser til MediaWatch, at man ikke er imod mobilt tv. Boxers reservationer om mobil-tv skyldes, at man ser mange usikre forhold om forretningsmodellen og den tekniske udvikling, der i dag gør det helt umuligt at spå om den rigtige timing. Derfor er man ikke glade for, at gatekeeper skal afkræves at lancere mobil-tv. Boxers forsigtighed omkring mobilt tv skyldes blandt andet, at teleselskaberne ser det som en selvfølge, at mobilt tv skal ses på en mobiltelefon ved hjælp af et simkort og betaling til teleselskaber for adgang. Men det er helt usikkert, hvordan betalingsformen vil blive, og om det overhovedet er teleoperatørerne, der skal opkræve pengene, vurderer Boxer, der minder om, at det ikke bliver Danmark, der viser vejen på dette punkt. Landet er for lille. Det er muligt, at det slet ikke er mobil-telefoner, der skal bruges som modtagere – disse betjenes af 3G – men andre typer af terminaler, f.eks. PDA’er, Ipods, smartphones, udstyr til biler etc. "Med andre ord mener vi, at der er så mange usikkerheder, som vil blive besvaret de kommende år, at det ikke giver mening at binde en gatekeeper op på noget konkret, hvad angår mobilt tv," oplyser Steen Ulf Jensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også