Gratisaviser tjener mere end ventet

MediaWatch

De nye gratisaviser klarer sig bedre end annoncørerne forventede. De giver dog stadig ejerne enorme underskud. Det skriver fagbladet Journalisten, der har regnet på avisernes økonomi. Beregningerne viser, at selvom 24timer klarer sig bedre end Nyhedsavisen, så har 24timer i dag tabt, hvad der svarer til en tredjedel af egenkapitalen i JP/Politikens hus. Journalistens tal bygger på tal fra TNS Gallup, og de viser, at 24timer før avisens sommerferielukning havde tjent 28 millioner annoncekroner i 2007, hvilket er mere end 30 procent over det beløb, som Journalisten havde forventet ville være årsindtægten for hele 2007. Nyhedsavisen har i samme periode tjent 27 millioner kroner, og dermed vil avisen også overgå Journalistens forventninger. Ligesom 24timer tærer Nyhedsavisen stærkt på reserverne hos ejerne. Ifølge fagbladets beregninger må Nyhedsavisen i starten af oktober hente ekstra kapital hos sine ejere, hvis avisen fortsat skal kunne overleve. Mens 24timers direktør, Torsten Bjerre Rasmussen, erkender, at der stadig er lang vej til overskud, så underkender både Gunnar Smári Egilsson fra Nyhedsavisens bestyrelse og administrerende direktør Morten Nissen Nielsen beregningerne, som de mener er forkerte. De ønsker dog ikke at redegøre for, hvad der er forkert i dem.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også