TV 2 troede på høj vækst

MediaWatch

TV 2 troede på samme tv-reklamevækst niveau som i 2006, understreger Per Mikael Jensen, der ville ønske at han havde fået optimeret salget. TV 2-ledelsen fremskrev den tv-reklamevækst, man havde i 2006 til 2007, oplyser Per Mikael Jensen til MediaWatch. "Intet tydede på, at markedet ville gå ned. Vi troede, vi kunne vokse med samme niveau som i 2006, men det skete ikke," siger han. TV 2 forventede en markedsvækst på 13 procent for tv-reklamer eller ca. 150 millioner kroner på baggrund af udviklingen i 2006. Markedet er kun vokset med ca. fire procent i første halvår. "Vi var ret tidligt klar over, at tocifret vækst ikke var realistisk, hvilket vi også gjorde klart i forhandlingerne med alle stationerne," siger Broadcast Director Flemming Jensen, Mediaedge:cia, til MediaWatch. MediaCom tror snarere, TV 2 har valgt at lytte til de mest optimistiske bud. "Vi signalerede på intet tidspunkt en vækst på 12-13 procent for tv-reklamen, men snarere seks-syv procent. Men jeg vil ikke udelukke, at andre bureauer har givet TV 2 et indtryk af en langt højere vækst," siger TV Director Finn Kristensen, MediaCom, der ikke mindes, at hverken TV3 eller SBS TV udtrykte så høje forventninger. Set i bakspejlet ville Per Mikael Jensen ønske, at han havde afsat mere tid til at fokusere på salgsafdelingen. Det skyldes både det svigtende tv-reklamemarked, men også at TV 2 helt generelt bør blive bedre til at udnytte det fulde potentiale i sit tv-reklamesalg. "Salget fungerer fint, men vi burde have brugt mere tid på at udvikle og forfine TRP-salget for at tjene flere penge på de ratings, vi leverede. Sagen er jo, at TV 2 konstant overleverer for sine kunder. Det er reelt spild af penge," siger Per Mikael, der tror at TRP salget kan optimeres og prisdifferentieres, så det bidrager med flere indtægter. Per Mikael Jensen oplyser, at TV 2s omsætning havde en tv-reklameandel på 87 procent i 2006, og at den falder til 76 procent i år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også