Politikens oplag rasler ned

MediaWatch

Dagbladet Politiken er hårdt ramt af konkurrencen fra gratisaviserne. Hver måned mister avisen næsten 10 procent af oplaget. Ifølge Børsen vil Politiken som følge af oplagsnedgangen næste år være nødt gennemføre en større indsats for at bringe økonomien på ret køl. Ifølge ansvarshavende chefredaktør, Tøger Seidenfaden, skal det ske for fortsat at sikre avisen overskud. "Sandheden er, at Politiken for seks-syv år siden vendte den økonomiske udvikling og bragte sig selv i en position, hvor vi bidrog solidt til koncernens bundlinie. Det gør vi stadig, men vi har også budgetteret med, at 2007 ville blive et hårdt år. Og vi står overfor en kæmpe udfordring i 2008 med hensyn til at bringe Politiken tilbage til et fornuftigt indtjeningsniveau," siger han til Børsen. Det er især konkurrencen fra gratisaviserne, der har fået Politikens læsere til at droppe avisen. "Man var bange for, at de ville stjæle vores annoncer. Det er overhovedet ikke sket. Til gengæld har det stjålet af vores oplag," siger Tøger Seidenfaden og fastslår, at besparelser på avisen skal ske på en måde, så avisens kvalitet opretholdes.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også